BioWare’i Dragon Age’i seeria stsenarist teatas uue osa „Inquisition“ veebileheküljel, et mängus leidis endale koha ka stuudio esimene läbinisti gei tegelane. Sõnastus on kehv, aga nii seda uudist ingliskeelses veebis ka levitatakse. Mida tähendab läbinisti gei? Seda, et BioWare’i jaoks pole suhtemaastiku muutmine mängudes midagi uut – ulmeeepos Mass Effect lubas mängijal peategelase soo vahel valida ning vastavalt valikule olid võimalikud ka homoseksuaalsed suhted; üks kõrvaltegelane oli samuti „läbinisti“ gei ning sama kordus ka ühe naistegelasega mängus Knights of the Old Republic, aga kordagi varem pole neil olnud ühte mängule olulist tegelast, kes oleks olnud ka gei. Uudis võttis esialgu tuld alla stsenaristi kummalise Twitteri sõnastuse pärast, kus ta mainis tegelase välja kuulutamisel, et maag Dorian on „läbinisti gei“. See selleks, sest vastuseid lugedes on selge, mida mees tegelikult silmas pidas.
Nüüd on tegu hoopis teistlaadi probleemiga. BioWare leidis, et uuele mängule oli vajalik külge lüüa suur ja vali silt, mis kuulutaks erisust ja mitmekesisust. Ma ei imestaks kui karbiversioonile ilmub kleebis „nüüd ka gei tegelane“ või „konsoolidele eksklusiivne gei tegelane“. See on võib olla liiga karmilt öeldud, ent vaadakem teisi mänge, mis on samad teemad juba ammu läbi võtnud palju delikaatsemalt, huvitavamalt ja eelkõige täiskasvanulikumalt. BioWare’i teade kõlaks näiteks filmikunsti kontekstis umbes nii – „Uues Transformers’ite filmis on gei tegelane“. See kõlab absurdselt, sest võtame inimesi loomulikult ja ei näeme neid tegelastena filmis. Saan aru, et paljud mänguloojad näevad mängutööstust endiselt lasteaiana, täis mängurelvi ja liiva silma loopimist, aga päris mitmed nii indie- kui ka AAA-mängud on selle kadalipu juba läbi teinud ja näidanud, kuidas peaks looma karaktereid, sõltumata nende välja reklaamitud orientatsioonidest. Õigemini puudu oligi reklaam. Näiteks ei reklaaminud Naughty Dog neid teemasid The Last of Us’i puhul kordagi, sest inimeseks olemist võeti loomulikuna ning mängu läbi tehes ilmnesid need teemad väga selgelt ja sügavalt läbi iga mängija enda kogemuse. The Last of Us’i allalaetav lisa Left Behind on selles vallas üks olulisemaid ja eeskujulikemaid, sest samasoolised suhted pole muudetud peale sunnitud klantspildiks, vaid millekski väga loomulikuks nagu sõprus ja armastus ning kõik nende eri vormid.
The Fullbright Company indie-hiti Gone Home’i ei reklaamitud kui MEIE ESIMENE GEISUHE, vaid kui lugu sõprusest ja armastusest. Naughty Dog ei pidanud The Last of Us’i juures vajalikuks esitleda seda infot nagu müügiartiklit. See tuli välja aegamisi mängu mängides, seda kogedes ja karaktereid tundma õppides. Dragon Age peab seda tegema, sest tahab näidata, et videomängud on suureks kasvamas. Mõned on juba ammu suureks saanud, aga mõni alles õpib ja tahab seda näidata ka teistele. Väga tore, aga miks reklaamida seda kui maailmaimet kui üleminek on juba toimunud? Stuudio jääb ise nii lolli olukorda, kuna arvab, et nemad on ainukesed, kes toovad mängukultuuri erisust ja mitmekesisust.
Erisusest ja mitmekesisusest kirjutas ka Henryk artiklis E3 ja iganenud arusaamad mängutööstuses.
Dragon Age: Inquisition ilmub 18. novembril. (PC, PS3, PS4, Xbox One ja Xbox 360)
Allikad: dragonage.com, Gamereactor, Polygon
Värske ⚡
-
Ludoloogia logi: Tšehhis tehtud tulistamised
Head iseseisvuspäeva, Tšehhi! Tšehhi on mänge loovatest riikidest üks mu lemmikumatest. Seal on läbi aegade …
-
MängudeÖÖ vestlusring: Vaimne tervis ja Rollimängud
Mängimine on tähtsal kohal, et siin segases maailmas tervet mõistust säilitada. Kuidas aga kasutatakse just …
-
Teine Tase 498 × Kes on tugevam: videomäng või mängur?
Sten on viimaste nädalate jooksul mänginud ühte mängu, mis talle kohe kuidagi rahu ei tahtnud …