Nüüd, kus Konami ja Metal Gear Solidi seeria kauaaegne mängurežissöör Hideo Kojima on stuudiost lahkunud ja viimaste uudiste kohaselt ei tee enam ühtegi uut mängu ei Big Bossi ega Solid Snake’iga, oleks aeg järele mõelda, kes on mängutööstuses veel nii oluline, et seostame tema nimega peaasjalikult ühte mängu ja stuudiot.
Kojima oli minu ja usun, et ka paljude teiste silmis Metal Gear Solidi ning isegi Konami tõeline nägu. Tema nimi seostus koheselt selle suurejoonelise seeriaga ning iga tema ülemeelik tegu või reklaamitrikk jäi alatiseks meelde. Kas mängutööstuses on veel seeriaid, mida seostame koheselt ühe nimega? Neid jagub küll ja küll, kuid reastaksin praegu ainult need inimesed, kes ütlevad mulle ja vahest ka lugejatele kohe ära, kellega on tegu ja mis mängudega on olnud kogu aeg seotud. Kojimat ei saa muidugi asendada, sest tema mängud on ainulaadsed ning vähe on olnud neid, kes on reklaaminud oma tööd nii riukalikult nagu tema. P.T. on antud juhul hea näide – salajane mäng, mis osutuks nüüdseks tühistatud uue Silent Hilli omapäraseks demoks. Metal Geari seerias on olnud mitmeid kordi, kus mäng vihjab fännidele midagi enamat kui seda, mida lugu parasjagu jutustab. Ta oli teadlik oma teatraalselt loo jutustamise stiilist ning kasutas seda maksimaalselt ära.
Suurte mängude puhul luuakse reklaamikampaania jooksul tihtipeale kuvand nagu oleks kõige taga seisnud ainult üks isik. See pole muidugi tõsi. Mängude taga seisavad arvukad loomingulised meeskonnad ilma kelleta ei suudaks üks inimene midagi ära teha. Tõsi, mängurežissöör on paljudel puhkudel täpselt selline prominentne isik nagu ka filmirežissöör – ta hoiab produktsiooni koos ning tema ideedest tiivustatuna töötabki suur grupp inimesi nagu üks mees.
Küsimus ei ole selles, et kes on uus Kojima (sest ta ei kao kuhugi), vaid pigem tahaksin teada, et kas mängutööstuses on veel selliseid nimesid, kellega seostub suur pühendumus fännidele ja oma mängudele ning kelle ümber on ajakirjanduse poolt loodud omapärane imago.
Nendeks nö. „uuteks Kojimadeks“ võiksid olla järgmised (kui nad seda juba pole) mängurežissöörid ja -disainerid:
Ken Levine
Tema nimi on sünonüümne mängustuudio Irrational Gamesi ja nende loodud BioShocki mänguseeriaga. Irrational Gamesi omanik Take Two Interactive lasi stuudio pärast seeria viimase osa BioShock Infinite kaheosalise lisapaki Burial at Sea ilmumist lammutada, sest Levine otsustas pürgida teistele radadele, võttes seejuures kaasa ka paljud endised meeskonnakaaslased. Praegu on juba plaanis BioShocki seeria uued osad, mida teeb Bioshock 2 ja The Bureau: XCOM Declassified teinud 2K Marin. Levine aga tegutseb endiselt Take Two all ning valmistab hetkel midagi väga ambitsioonikat. Mis iganes see olema hakkab, me seostame seda alati Ken Levine’i ja BioShockiga.
David Cage
Sellest prantuse avantüristist on palju räägitud kui geeniusest ja narrist, kes ei oska kirjutada head lugu, kuid teeb seda ikkagi. Minule on tema mängud (eriti Beyond: Two Souls) alati meeldinud. Ilmselgetest puudujääkidest sõltumata on neil alati tema nägu (seda vahel väga otseselt) ja tegu. Tal on oma stiil ja nägemus. David Cage’iga seostuvad automaatselt eksperimentaalsed narratiivsed valikupõhised mängud, kust ei puudu suured tunded, alati vajalik ulmeline aspekt ja klišeedest läbi puretud karakterid. Ma ei jõua ära oodata tema uut mängu Detroit. Varsti ilmuvad ka Beyondi ja Heavy Raini PS4 versioonid.
Neil Druckmann (ja Bruce Straley)
Minu jaoks jääb ta alati The Last of Usi reklaaminäoks. Sony pani ta nii tihti kaamerate ette, et mängu kaasrežissöör Bruce Straley jäi juba kardinate taha. Druckmann on peaasjalikult töötanud Naughty Dogi heaks, kuid kui varasemad tööotsad Unchartedi juures jäid rahva jaoks mõnevõrra märkamatuks, siis The Last of Us tõi tema (ja Straley) nime rambivalguse kätte. Nüüd kordub kõik taas Uncharted 4-ga, mille mängurežissöörideks on jällegi sama tandem.
Cliffy B
Cliff Bleszinski nimi jääb igaveseks ajaks ajalukku kui Unreal Tournamenti ja Gears of Wari seeria üks loojatest. Kui meenutada, mida on teinud Epic Games, seostub stuudio kohe Cliffy B-ga. Pärast Epic Gamesist lahkumist asus mees tööle oma uue mängu kallal, milleks on gravitatsiooni lõhkuv esimese isiku vaates tulistamismäng LawBreakers
Todd Howard
The Elder Scrolls III: Morrowind, The Elder Scrolls V: Skyrim, Fallout 3 ja Fallout 4 mängurežissöör Todd Howard on Bethesda stuudio üks tuntumaid nimesid. Teda oleme näinud E3 lavalaudadel ja pressikonverentsidel ning ka põhjusega, sest mees on ikkagi maailmakuulsate seeriate eesotsas ning teinud nii mõnegi otsuse, mis muutis näiteks Fallouti seeriat jäädavalt või siis tõi Elder Scrollsi nii suurtesse massidesse, et sealt alguse saanud tuli pole siiani raugenud.
Amy Henning
Unchartedi seeria üks mängurežissöör ja stenarist Henning on lisaks Sony kaubamärgile tuntud ka selliste mängude eestvedajana nagu Legacy of Kain: Soul Reaver, Soul Reaver 2 ja Legacy of Kain: Defiance. Henning lahkus eelmisel aastal Naughty Dogist kui Druckmann ja Straley võtsid Uncharted 4 juures ohjad üle ning liitus EA valduses oleva stuudioga Visceral Games (Dead Space’i seeria), et olla uue saladusliku Star Warsi mängu üks juhtfiguure. Temast kuuleme veel nii mõndagi.
Hidetaka Miyazaki
Demons Souls, Dark Soulsi seeria ja Bloodborne on tuntud oma ebamäärase maailma ehituse ja põrgust pärit raskusastmete poolest. Selle kõige taga on Miyazaki (mitte see teine Miyazaki), kes on teinud endale nime kui disainer ja mängurežissöör, kes ei halasta viimaks mänge tagasi kõige robustsemale tasemele, kus on oluline osa kordamisel, oskustel, keskendumisel ja kannatlikkusel.
Keiji Inafune
Mega Mani, Onimusha, Resident Evili ja paljude teiste seeriate produtsent Inafune on nüüdseks Capcomist lahkunud ja kuna suurfirma omab kõikide tema seniste seeriate õiguseid, ei saa ta luua ühtegi järge oma senistele mängudele. See aga ei takistanud legendaarsel produtsendil loomaks oma mängustuudiot Comcept, mille uusim projekt on USA Armature Studioga kahasse loodud, E3-l välja kuulutatud ReCore. Viimaste mängude hulka kuulub ka veebruaris ilmuv Mighty No. 9.
Shinji Mikami
Kes ei teaks esimese Resident Evil mängu loojat? Peale kuulsa elavate surnute mängu loomise tegi ta ka ühe üliolulise sammu – ta vastustas selle eest, et Resident Evil 4 tooks seeria tänapäeva ja vaataks ka tulevikku. Tema tõi meile ka PlayStationi platvormil alguse saanud seeria Dino Crisis. Pärast Capcomist lahkumist pani Mikami aluse Tango Gameworksile, mille esimene mäng oli ilmselgete Resident Evili mõjutustega The Evil Within. Praegu pole selge, millega Mikami jätkab, aga see saab niikuinii olema ühel või teisel viisil väga kõmuline.
Hideki Kamiya
Resident Evil 2, Devil May Cry, The Wonderful 101, Bayonetta, Bayonetta 2 ja järgmise aasta lõpus PlatinumGamesi alt ilmuv Scalebound peaksid kirjeldama Kamiyat päris hästi – uuenduslik, ajalooliselt mõjukas ja kohati väga hullumeelse ning ülestiliseeritud nägemusega mängurežissöör.
System Shocki ja Deus Exi Warren Spector ning näiteks Doomi seeria John Romero, John Carmack ja Adrian Carmack on kahjuks ajalukku vajunud, sest uusi mänge vähemalt praegu nende poolt tulemas ei ole. Kui John Romero oli omal ajal üks kõige kõmulisemaid inimesi mängutööstuses, siis nüüd on üheks nendeks kindlasti Hideo Kojima. Ükski mängudisainer, -produtsent ja -režissöör ülalolevast nimekirjast pole olnud nii bravuurikas, tuntud ja omapärane avaliku elu tegelane kui Kojima. Kuid kas peakski?
Kas keegi jäi nimetamata? Kes praeguste mängutegijate hulgast võiks olla „uus Kojima“?
Värske ⚡
-
Ludoloogia logi: Tšehhis tehtud tulistamised
Head iseseisvuspäeva, Tšehhi! Tšehhi on mänge loovatest riikidest üks mu lemmikumatest. Seal on läbi aegade …
-
MängudeÖÖ vestlusring: Vaimne tervis ja Rollimängud
Mängimine on tähtsal kohal, et siin segases maailmas tervet mõistust säilitada. Kuidas aga kasutatakse just …
-
Teine Tase 498 × Kes on tugevam: videomäng või mängur?
Sten on viimaste nädalate jooksul mänginud ühte mängu, mis talle kohe kuidagi rahu ei tahtnud …