Nagu tavaks saanud, vaatame autovabal päeval kihutamismänge. Täna on luubi all lausa seitse rallilõbuvara, mis kõik ilmunud viimase kahe aasta sees, kuid on maitsestatud tugeva vanakoolihõnguga.
Pooled on päris head, pooled võinuks jääda startimata. Vaid ühes (katkises) mängus on autod lagunevad ja üheski pole nende seadistamist. Lausa kuus mängu on tehtud Unity mootorile, neli mängu on valmistatud Euroopas, kaks kahtlase väärtusega Aasias ja üks lausa Lõuna-Ameerikas!
#DRIVE Rally
#DRIVE Rally oli mu 2024. aasta oodatuimate mängude seas, kuid varajasest ligipääsust pääses see välja alles sel aprillil. Ootamine tasus ära – #DRIVE Rally on päris lahe. Üldiselt.
Unity mootoriga mäng on visuaalselt omanäoline ja kunstiliselt kena. Ka erinevad klišeelikud kaardilugejad on mõnda aega päris meelelahutuslikud. Aga nende uudsus ei pea lõpuni vastu.
Sõidukohtade ja navigaatori kombinatsioone on kuus: Arnie häälega tüüp Germaanimaa metsades ja mägedes, kauboi USA kaljukõrbes, tibilobaga preili lumises Soomes, latiino Mehhiko liivaväljadel, tehnikafriigist nooruk Jaapanis ja stereotüüpilise kõnepruugiga asiaat Kagu-Aasia riisipõldude-palmide vahel. Radade lihtsustatud legendid on peaaegu et huupi pandud ja natuke häirib, et kaaspiloodi etteütlused ei ole vahel helitugevuselt ühel nivool ega ilmekuselt sama sujuvusega.
Peale viimaseid veaparanduspaikasid on masinapark kasvanud 24ni, kõigist kolm versiooni. Autod on lahedad, pärislegendidest tugevalt inspireeritud, kuid kunstiliselt multikalikumaks muudetud. Sõita on nendega kerge, võita lihtne.
Kurvide lõikamisele lähenes #DRIVE Rally reeglistik äärmiselt liberaalselt, aga suviste paikadega on karistussüsteemis üht-teist muudetud (ning uut mitte head muusikat lisatud). Mitmed kummastavad kiiksud on siiski siiani sees. Näiteks ei saa klaviatuuri Control-nuppe käsipiduriks seadistada ega pärast rallikatse läbimist seda restartida.
TÄHTSUS MÄNGUMAASTIKUL:
Väike indie-stuudio Pixel Perfect Dude Poola mõistes suhteliselt väikesest linnakesest Kalisz on maha saanud väga muheda rallimänguga. See eristub nii atraktiivse stiili kui kergemeelse kaardilugemise poolest.
Ka on teretulnud vaheldus näha kergemat, pühapäevamängureile sobivat casual-raskusega kihutamist.
Rally Arcade Classics
Kõige tähtsam kohe – Rally Arcade Classics on suurepärane arkaadilikus stiilis rallitamine klassikaks saanud autodega. Päriselu masinaid matkivad kloonid on kuni sajandi algusest ja sinna aega paigutub ka mängu graafiline stiil. Rally Arcade Classics on tõhus ajamasin, mis iga elemendiga rullib mängurit mõnusa retrovaiba alla. Isegi heliefektid on oma lakoonilisuses kenasti sobivad.
Võistlusi on tohutult palju ja suures plaanis jagunevad need arvuti juhitud rallitajate vastu, aja peale ning driftimisosavuse sõitudeks. Etapid on lühikesed, enamasti 1-2 minutilised ning tohutult sõltuvust tekitavad. Koguma peab karikaid, tähti ja mänguraha, millega lukustada lahti järgnevaid sõite, kuid siin on ka üks suur mure – autode ostmiseks raha alati napib. Mängus on üle 30ne rallika ja kõigi lahti saamiseks tuleb paarkümmend tundi grindida.
Grinding, ühtedel ja samadel radadel korduvalt ja korduvalt kihutada, on tüütu, kuid õnneks on masinate juhitavus ja tunnetus mõnus ja päris igavaks asi ei kuku. Häirima hakkavad aga totrad balansseerimisvead.
Näiteks suvalises liigas võivad olla ülikerged ja absurdselt keerulised sõidud koos. Mõttetu mängijate piinamine on, et osadel võistlustel ei saa sõitu taasalustada. Mängu käivitades kriibib silma – mida edasi, seda rohkem – arendajate nipsakus jätta 13 sekundit pikk stuudiologo presenteerimine vahelejätmatuks. Niigi on teeäärsed reklaampinnad sama sümboolikat paksult täis!
Tõeline probleem on lihtsustatud legendi lugev kaardilugejaga, kes kiiremate masinate puhul ütleb eesolevat liiga hilja, et varasema teemäletamiskogemuseta kurve ohutult läbida.
Kihutamiseks on Soome, Kreeka, Hispaania ja Monte Carlo teed, viimased oluliselt tehnilisemad. Vürtsina sajab mõnikord vihma või lund, on udune või pime. Eriti hulljulgelt on kujutatud libedaid olusid. Mõne masinaga tähendab jääle või mudale sattumine vaevukontrollitavaid libisemisi isegi väikestel kiirustel.
Erinevalt enamikest sõidumängudest tundub siin kummalisel kombel autode tunnetamine karvavõrra intuitiivsem tagantvaatega, kuigi ka eestvaadetel pole midagi viga. Salongivaade puudub. Halenaljakal kombel ei ole ka autode võimekust näitavate A ja V tähtede seletust, kuigi see üldist positiivset muljet ei mõjuta.
TÄHTSUS MÄNGUMAASTIKUL:
Loetlenuna küll hulga segavaid aspekte, on Barcelonas pesitsev kolmepealise indie-stuudio NetK2 Games hakkama saanud siiski muljet avaldava saavutusega. Jällegi Unity mootorile sätitud Rally Arcade Classics on üllatavalt hea ja parim Hispaanias tehtud kihutamismäng. Ilmumisest sai eile täpselt aasta ja on peaaegu hämmastav, et see pole suureks hitiks saanud.
Võrdlemisi väikesest kogukonnast räägib tõik, et siiani on paljudel radade rekordid arendajate nimel. Loodetavasti tuleb NetK2 Gamesi järgmine üllitis, lennutulistamine Skyward Sentinels samuti tähelepanuväärne.
Classic Racers Elite
Kenad Vahemere regiooni maastikud ja linnad. 60ndate elektroonikavabad rallikad ja vormelid, mis gaasipedaali survele rõõmuga möirgega vastavad ning tagaotsa perutavad. Vahel polegi lõbuks muud vaja.
Classic Racers Elite on pisike kihutamismäng, mis meenutab igast otsast umbes 20 aasta taguseid säästukihutamisi nagu Corvette või Ford Racing seeria, milles oli ka korralik lustifaktor. Classic Racers Elite’is on lõbu aga lühiaegne – kahe tunniga on kampaania läbi, sest see on väga lihtne. Ajalimiidid võiduks on helded, ja kabiinivaates, kus auto tunnetus kõige parem, on harva vaja mõnda lühikest sõitu korrata. Tagantvaates on nati lihtsam masinate üle kontrolli masinate kaotada, kuid isegi väiksema õnnetusega võib veel võita.
Kampaania järel võib sõite ise autode-radade valikuga korraldada ja netirekordeid lööma minna, aga erilist põhjust selleks pole. Mitmikosa puudub ja üksikosas on vaid punktist punkti kihutamised. Võibolla ongi mängu lühidus hea, sest ei jõua tüütuks muutuda.
Unity mootor on taas pandud näitama 20 aasta taguse kvaliteediga pilti, kuid see sobib. Küll aga häirivad autode läikivate kerede peal liiga aeglaselt liikuvad peegeldused. Imelik, et seda mängu Elite variandis ei muudetud. Parendatud pildikülje ja füüsikaga ning lisamasinate ja -paikadega Elite ilmus septembris 2024, millele eelnes (vahepeal tasuta olnud) versioon Classic Racers 2019. aastal.
TÄHTSUS MÄNGUMAASTIKUL:
Selliseid mänge nagu Classic Racers Elite ei tehta enam eriti ja seetõttu tundub Prantsusmaal Lyonist pärinev mäng ägedalt nostalgiline.
Tahaks loota, et Eden Gamesi endise arendaja pisistuudio Vision Reelle järgmine projekt Formula Heroes GP on vähemalt samaväärne.
Extreme Rally Raid
Rally Raid on maratonrallide motospordidistsipliin, kus tuleb tohutult pikki distantse läbida ja orienteeruda sageli väljaspool teid. Kuulsaim selline maastikul kulgev võistlus on vast Dakar Rally.
Extreme Rally Raid seisab oma nime eest, sest siin on hulga üle saja ja isegi üle kahesaja kilomeetri pikkune rada! Ainult et… isegi kahe kilomeetri läbimine on tohutult nüri kogemus.
Kõik näib kole, keskkonnad on tühjad ja pikkade igavate sirgete läbimine on röögatult igav. Pealegi, pilt väriseb, juhtimine on tüütu, sest autod oleks nagu alati jää peal, ja arvuti juhib oma sõitjaid kaheaastase lapse võimekuses. Kaardilugeja mula on sobimatu, heli iseloomutu, osad autod teedele sobimatud. Osad menüünupud ei tööta, füüsika on algeline ja graafilisi vigu on lõputult – näiteks silme ette kerkivad objektid.
See on ainus mäng siin, kus masinad lagunevad, kuid see pole võrreldav sellega, kui katki on mäng ise.
TÄHTSUS MÄNGUMAASTIKUL:
Pole just sageli võimalust kirjutada Argentiinas tehtud mängust. Extreme Rally Raid aga on kokku mäkerdatud just Mar del Plata rannikulinnas, kus enamik elu pöörleb Atlandiäärse puhkemajanduse ja kalapüügi ümber. Tore, et paar selli otsustasid teha midagi muud ja lõid Punto Simu Studiose.
Kahju, et nende 2024 mais ilmunud esimene mäng Extreme Rally Raid punast krossigi väärt pole. Ise on nad oma madalasordilise Unity mootorile vormitud nirudiku hinnanud 12 euro vääriliseks, aga see on muidugi 12 euro võrra liiga palju.
Extreme Offroad Racing
2021. aasta veebruaris ilmus väga lühike, kuid iga mõne sekundi tagant militaartulistamisi parodeeriv FPSike Duty Calls.
2023 novembris ilmus Extreme Offroad Racing, mis nagu oleks rallimängude paroodia, aga tundub, et toimuv absurdikomöödia pole siiski sihilik. Oh, kust alustame?
Esiteks ei tutvusta ega lase mäng muuta oma juhtklahve. Juhtimisnuppe peab otsima, tuleb nuputada, kuidas radade vahel kerida ja isegi mängust väljumise nuppu pole! On uus madaltase teha sõidumängus rajad, kus masinad jäävad tee keskel kinni. Võib oletada, et teel on muhud, mis haakuvad madalate masinate põhja, kuid vahet pole – mängija jaoks on takistused nähtamatud. Füüsika on naljanumber, aga tõelist klounaadi teevad arvuti juhitud konkurendid. Halenaljakas on ka tõik, et läbitud ringe alati ei registreerita.
Graafika oli ka 20 aastat vanematel mängudel nagu Colin McRae Rally 04, Need for Speed: Underground või Ford Racing 2 detailsem, puhtam ja kenam. Extreme Offroad Racingus on nägemisväli lühike, varjud vigased ja mõõtkava täiesti paigast ära – tekib mulje, nagu juhiks RC mänguautosi.
Mängus on kümme lühikest rada ja kui need korra läbitud, pole mängul midagi muud näidata. Vähemalt taustamuusika ei suuda selle lühikese ajaga ära tüüdata.
TÄHTSUS MÄNGUMAASTIKUL:
Mängu loonud stuudionimi Yash Future Tech Solutions Pvt. Ltd. viitab kohe, et suurusehullustusega autorid on kuskilt Aasiast. Nii ongi. Kolmepealine tiim Indiast on natuke Unreal mootorit näppinud ja arvanud, et on kohe mänguarendajad.
Et nad on oma katsetuse väärtuseks Steamis hinnanud lausa 10 eurot, on hullumeelsus. Õnneks pole promopildid kuigi paljusi kliente konksu otsa meelitanud – Steamis on seda petumängu hinnanud vaid kaks inimest!
Retro Rally
Vanaaegse väljanägemisega Retro Rally on Unity mootorile klopsitud algeline kihutamine, millel on küll korralik masinapark, kuid teid sõitmiseks napib. Siin on vaid 14 lühikest rada. Mõnitusena on nendele tühjade ümbruskondadega teejupid nimetatud WRC toimumiskohtade järgi, kuid ei vasta absoluutselt noile keskkondadele.
Peale tundi või selle ringis on kõik rajad läbi sõidetud, kuid suur osa autodest veel lukus. Pole mitte mingit motivaatorit nõmedaid teid uuesti läbida, sest mingit sõidulusti pole. Rallikad näevad välja vanade tuttavate sarnased küll, kuid neile rakenduv füüsika on pehmelt väljendatult lihtsustatud. Ja see kohutav rokkmuusika lõik pidevalt korduvaks taustaks ei sobi kohe sugugi.
TÄHTSUS MÄNGUMAASTIKUL:
Phantom Playworksi nime taha varjunud Türgi üksikarendaja tehtud mängust on tunda lohakust ja kiirustamist.
Eelmise aasta oktoobris ilmunud Retro Rally maksab Steamis vaid 2 eurot, aga isegi selle raha eest ei jää õiglase diili tunnet.
LEAD – Rally
2024 jaanuaris ilmus Steami varajasse ligipääsu LEAD – Rally, mis köitis silma nii värvikirevate AI poolt joonistatud promokuvadega kui omanäolise polügonipõhise mängupildiga. Paar kuud hiljem, kui Unity mootorile käkerdatud mängualge oli jõudnud versioonini 0.3, tõsteti see täiesti toorelt varajasest ligipääsust välja.
Mängus on mõned üksikud lühikesed rajad Soomes, Portugalis ja Rootsis. Sõita nendel on ääretult piinarikas. Keeramine ja pidurid töötavad kuidas kunagi ja on ennustamatu käsitlusega. Tagantvaate kaamera kõigub jubedalt, füüsika on kohutav ja kaardilugeja võiks sama hästi kui olemata olla, sest tema liiga hilja öeldavast infost pole mingit abi.
Ainult lihtsakoeline graafikastiil ei ole siin ülihalb.
TÄHTSUS MÄNGUMAASTIKUL:
LEAD – Rally on täielik kõnts ja et tegija Tertus küsib selle eest ligi 8 eurot, on alatu röövimine – eriti kuna britist sooloarendaja William White on mängu hüljanud ja poolteist aastat pole ei uuendusi ega üldse kippu-kõppu. Mahajäetust näitab ka hiljuti peidetud mängu kodulehekülg.
https://youtu.be/fimQ839ivGk?si=JrfD-jmlj9jWRVqp
Loodetavasti ei õõnesta sellised petturid mängurite huvi teiste tulevate vanakooli rallimängude vastu, mis praegu tegemisel, nagu näiteks N3Rally, Old School Rally, Over Jump Rally, DDI Rally Championship ja Budget Rally.
Värske ⚡
-
Ludoloogia logi: vanavanemate päeval vanavanematega mängudest
Vahvat vanavanemate päeva! Vaatame täna paari humoorikat mängu, kus ühes sekeldab vanaema, teises vanaisa. Grandpa …
-
Teine Tase 544 × Kas aasta oodatuim indie-hitt valmistab pettumuse?
Viimaste aastate oodatuim indie-mäng Hollow Knight: Silksong on lõpuks ometi kohale jõudnud ning Allan on …
-
Teine Tase 543 × Kas uus Metal Gear Solid kannatab kriitikat?
Külla on tulnud Puhata ja Mängida saatejuht Rainer Peterson, kes räägib, kuidas värskelt ilmunud Metal …