fbpx

Killer Instinct

Lapsepõlves kulutasin palju aega erinevate kaklusmängudega enda sõrmi painutades vajalike liigutuste ja trikkide tegemiseks. Neist kõige  raskem oli Killer Instinct (1994). Tõeliselt ilus, oma ajast ees ja kahjuks ülemõistuse keeruline tehniline süsteem said mängu edule saatuslikuks ja tõeline järg jäigi ilmumata.

Killer-Instinct-GB copy

Arkaadi ja pool-ametlikud järjed siiski sündisid: Killer Instinct 2 ja Killer Instinct: Gold, millest kumbi ei olnud kuidagi tavamängija-sõbralikumad kui seeria esimene osa. Aastate möödudes sai KI nimest teatud staatuse sümbol, mis kogus kultusmängu kuulsuse ning mingi aeg ei võtnud kaklusmängude kommuun kedagi tõsiselt, enne kui oldi võimeline sooritama vähemalt ühte Ultra Combot igavesti lahedast KI esimesest mängust. Mängu idee autori ja looja Ken Lobbi juhtimisel ilmus eelmise aasta lõpus Xbox One Exclusive Killer Intinct, mille esimene hooaeg on nüüdseks täies hiilguses saadav igale soovijale.

Esimese asjana tõmbab KI juures tähelepanu omalaadne audiovisuaalne pakett, mille pärliks on äärmiselt mehine ja madala tämbriga teavitaja, kelle parimaks kingituseks on paari sekundiline „Ultra Combokarjatus. Visuaalselt on mäng väga detailselt, harjumatult esile toodud, mille kindlaks plussiks on meeldejäävad taustad ja karakterite iseloomule kohased muusikapalad. Suurt ja kohmakat pulti kätte võttes ja mõni minut mängu proovides saab koheselt aru mängu imelisest kiirusest ja tehnilisest keerukusest. KI jääb truuks enda juurtele ning on kogu mängu süsteemi ehitanud üles tavamängijale hoomamatu tehnilise täpsuse ja ajastamise peale, mis teeb sellest „nuppude klõpsijate“ jaoks täiesti mõttetu mängu – iseenesest karakter ei tee midagi. Olles lisaks veel kuuenupuline kaklusmäng, siis KI nõuab kaheksanupulist arkaadi alust, mitte Xboxi konsooliga kaasas olevat mängupulti.

2013_E3_-_XBOX_ONE_Killer_Instinct_B copy
KI nõuab kaheksanupulist arkaadi alust, mitte Xboxi konsooliga kaasas olevat mängupulti.

Ken Lobb toob mängijateni  kõige detailsema ja õpetlikuma kaklusmängude süsteemi, mis on seni  loodud. Ainuüksi Dojo ja Practise on väärt mängu muretsemist, sest mõlemad sisaldavad naeruväärselt detailset terminoloogiat ja ütlemata palju võimalusi enda kui mängija arendamiseks. Dojo sisaldab 32 õppetundi, mis koos näidetega seletavad väga täpselt ära liikumise, kombinatsioonide süsteemid, hitboxid, frame data, cross-upid, mix-upid ja veel palju-palju muud, mida tavaliselt on peetud žanrimängijate suurteks saladusteks.Sellele lisaks on Practise, mis võimaldab teha suurel hulgal valikuid, millest kõige imetlusväärsem on Attack Data kastikene, mis annab jooksvalt informatsiooni iga võimaliku liigutuse kohta (startup frames, block advantage, hit advantage jne).

Mängu ei saadud õigel ajal sellisesse staadiumisse nagu sooviti. Esimene ja hetkel saadaolev versioon on niiöelda „esimene hooaeg“, mis sisaldab kaheksat karakterit (Shadow Jago on Xbox Live Gold omanikele). Lisaks ei ole mängus ühtegi Story Mode ega sellele sarnanevat laadi, puudub Arcade Mode üksinda ning Lobby võrgus mängimiseks, kuid teise hooaja DLC lisad hakkavad juba aprillikuu jooksul ilmuma. See peaks tooma kaasa parandused kõigile puudujääkidele. Oodata on palju põnevat, sest tulemas on vähemalt kaheksa klassikalist karakterit ja mõni täiest uus tegelane, lisaks veel hetkel saladuses olevad mänguvariandid nii võrgu kui ka üksikmängu jaoks. See kindlasti ei tähenda, et hetkel oleks mäng kuidagi poolik. Praegu on võimalik proovida kätt lõputus Survival Mode’s ning alati võib mängida  sõbra vastu. Võrgus saab mängida Exhibition ja Ranked Match variante. Lisaks on terve omaette süsteem nimega Fight Archive, mis sisaldab kasutaja profiili, mida on võimalik personaliseerida kümnetel viisidel, karakterite ja üldist tiitlite loendid, peetud võitluste korduseid ja detailset statistikat, online ja offline tasemeid ning veel muid väiksemaid asju. Samuti saab külastada KI poodi, kust saab erinevate ülesannete täitmise eest saadud punktidega osta palju lahedat kraami (uued relvad, riided, muusika, areenid jms) ning alati on võimalus muuta karakterite kostüüme ja välimust vastavalt enda soovidele. Kuigi KI pood on „topelt tüütu“ (lisaks punktidele on vaja ostetavad asjad lahti mängida), siis seda väikest frustratsiooni aitab vaos hoida imeline võitluste korduste vaatamise võimalus. Vaatamise ajal on võimalik vaadata rünnakute andmeid, hitbox-e ning isegi aeg-luubis, kui on soovi. Enese aredamise võimalusi on tõeliselt palju.

2380349-killer+instinct+-+capture+-+2013-11-15+03-34-09.mp4.still001 copy

Kaklus on üles ehitatud pikkade ja keeruliste kombinatsioonide peale, mis võtavad kaua aega, on ilusad ja vilkuvad, kuid ei ole enam ainult ühepoolsed. KI toob sisse täiesti uudse süsteemi, kus rünnatav ja ründaja  on alati samal latil. Tavalises kaklusmängus ei ole rünnataval mängijal teha muud kui oodata, kuni kombinatsioon on läbi. Osad mängud küll lubavad combo-de eest põgeneda, kuid sellel on alati mingisugune kõrge hind. KI puhul on kaitsval mängijal alati võimalus teha Combo Breaker, mis lõhub koheselt ründava mängija rünnaku ja seda ilma igasuguse hinnata – seda võib teha iga kord. Eelnevalt mainisin, et Killer Instinct on erakordselt keeruline, mis tähendab, et vaimne mäng on täiesti uuel tasemel. Nimelt on ründaval mängijal võimalus ennetada kaitsva mängija üritust rünnak murda ja kui see õnnestub, siis toimub Counter Breaker. Lisaks on kaitsval mängijal võimalus kasutada Shadow Breaker varianti, mis rünnaku murdmisele lisaks alustab koheselt ise hoopis rünnakut. Asi tehakse algajatele veelgi keerulisemaks väikese karistussüsteemiga, mille eesmärk on karistada nuppude suvaliselt vajutajaid.

XboxWire_Thunder_6

Enne, kui jõuan karistussüsteemini, seletan kiiresti, kuidas töötab rünnak ja täiesti uudne kombinatsioonide süsteem. Iga kombinatsioon algab karakteri avalöögiga (opener). Selline omadus on igal normaalsel löögil ning kahel erilisel rünnakul. Koheselt pärast avalööki on mängijal kolm valikuvõimalust – linker, auto või manual. Linker on eriline trikk, mis ei murra kombinatsiooni, vaid jätkab seda, kuid ei lõpeta. See tähendab, et vastasele tekib potentsiaalne vigastus reaalse vigatuse asemel.

Auto on kahest liigutusest koosnev lihtne viis, kuidas kombinatsiooni jätkata, kuid sellel on päris mitu muret. Oma pikema kestvusega on seda lihtsam murda ning automaatne jätkamine kulutab kombinatsiooni limiiti väga palju. Kombinatsiooni limiit on löökide  arv, mida saab teha enne, kui vastane pikali kukub. Automaatne jätkamine ei lõpeta kombinatsiooni mitte ühelgi juhul, mis tähendab, et tekitab ainult potentsiaalset vigastust. Potentsiaalse vigastuse suurus sõltub sellest, kas automaatne rünnak on tugev, keskmine või nõrk (vastavalt sellele peab ka kaitsja reageerima, kui soovib seda rünnakut murda). Kõige keerulisem rünnaku viis on manuaalne, mida on ülimalt keeruline murda ja veelgi keerulisem sooritada. Sellise rünnaku jätku sooritamiseks peab ajastustäpsus olema 1/20 sekundit (double tap aitab seda täpsust saavutada) ning lisaks peab olema suuteline koheselt sooritama uue linkeri (kui on kombinatsiooni limiiti veel alles) või lõpetuse.

Killinstinct5 copy

Lõpetus on eriline trikk, mis pöörab kogu potentsiaalse vigastuse reaalseks vigastuseks. Nüüd jõuan tagasi karistussüsteemini. Kaitsja saab murda nii automaatseid liigutusi (kõige lihtsam), linkereid, shadow linkereid, lõpetusi ja manuaale. Vajutades õigeid nuppe (tugev, keskmine või nõrk), kuid valel ajal, siis toimub Lockout, mis jätab kaitsja neljaks sekundiks täiesti kaitseta. Kui kaitsja vajutab valesid nuppe, siis toimub Blockout, jättes kaitsja kuueks sekundiks täiesti abituks. Lisaks on igal mängijal alati võimalus kasutada instinkti, mis on igale karakterile omane eriline võime (ajaline piirang) ning varirünnakuid. Kahjuks on uuest mängust kadunud No Mercy (nagu Fatality MK seerias) ja Humiliation (sunniti vastane tantsima), kuid selle eest on võimalik sooritada muusikalisi eriti lahedaid ja pikki (100+ lööki) kombinatsioone.

Killer_Instinct_official_logo copy

Kokkuvõtteks ütlen, et Killer Instinct on täiesti uudne ja eriliselt lahe kaklusmäng, mida lihtsalt peab ise proovima, et seda mõista. Tõesti, mäng on keerulise süsteemiga, mis isegi veteranidel võtab palju higi ja vaeva, kuid asi on seda väärt. Kõik karakterid on täiesti erinevad, seega kindlasti leiab iga mängur midagi enda maitsele. Hea on tõdeda, et teise hooaja lisandumisega läheb asi ainult paremaks, seega soovitan juba täna see mäng endale muretseda.