fbpx

The Vanishing of Ethan Carter

Gamescomi jooksul ilmus terve hulk suurte mängude treilereid ja kuulutati välja nii mõnigi uus. Gigantide vahele mahtus ka aga väike üllataja, milleks on ei miski muu kui The Astronauts’i The Vanishing of Ethan Carter. The Astronauts on väikestuudio, mis koosneb endistest People Can Fly (PainkillerBulletstorm ja Gears of War Judgement) töötajatest. Ethan Carteri Kadumine on FPA (first person adventure) mäng ehk teisisõnu liigitub see üksikisiku vaates seiklusmängude hulka. Kuidas erineb see tavalisest FPSidest? Ilmselt sellepoolest, et mängus ei ole väga palju relvaga viibutamist ja mehaanika keskendub mõistatuste lahendamisele.

Alles hiljuti ilmus TPA (third person adventure) mäng Murdered: Soul Suspect (millele tegime ka videoarvustuse), kuid mis oli oma mehaanikas liiga kinni ja polnud pooltki nii huvitav kui oleks võinud olla. The Vanishing of Ethan Carter’i puhul tundub asi olevat teistmoodi. Vähemalt treiler jätab sellise mulje – üleloomulikud ja üliinimlikud jõud, salapärane mõrvadeseeria ning rõske ja sünge maailm. Tegelikult meenutab kirjeldus tõesti kahtlaselt palju Murdered: Soul Suspect’i…

The Vanishing of Ethan Carter on eriline ühe selle looja Adrian Chmielarzi pärast, kes lahkus People Can Fly stuudiost, et teha mänge, mis oleksid teistsugused – rohkem nagu Dear Esther ja vähem nagu BioShock Infinite. Tema sõnul oli viimane suurepärane näide mängumehaanika ja lugude eriti vägivaldsest kokkupõrkest ning Dear Esther erakordne näide lugude jutustamisest mängudes. Olen tema stuudio blogil silma peal hoidnud ja mehel on tõsi taga – mängud vajavad muutusi ja tema on valmis neid meieni tooma. Tulistamismängudega karjääri teinud arendajad otsustasid luua väikese stuudio ja keskenduda lugude ja mängumehaanika sümbioosile.

Tõenäoliselt sai neil suurtööstuse nõudmistest küllalt ja nad tahtsid luua midagi, mis oleks päris nende oma; ent kui seda ei saanud teha endises stuudios, siis loodi kohe päris enda oma. Nii otsustas alles hiljuti teha ka BioShock’i seeriaga endale nime teinud Ken Levine, kes lammutas mängud loonud Irrational Games’i, et koondada enda ümber väike grupp autoreid, kellega koos teha väikese stuudioga suuri mänge. Levine’i eesmärgiks on luua lõputult läbi mängitavaid narratiive videomängudes.

TVoEC_ScreenShot_14_Cemetery

Gamescomi jooksul ilmunud treiler on täis vihjeid nii loole kui ka mängule endale. Ilmselgelt on narratiivi keskmes mõrvajuhtum, kuid peategelase, kelleks on eradetektiiv, puhul vihjatakse nii kummalistele võimetele mõrvapaika uurida kui ka mõrvarit ümbritsevale ebamaisele jõule. Samas antakse ära ka kõige olulisem osa mängumehaanikast, milleks tundub olevat mõrvapaiga ümber lendlevad vihjed, suunitlused ja hälbed minevikust, mida kasutades on võimalik kokku panna ajaliselt õiges järjekorras toimunud sündmustejada. Vähemalt selline mulje jääb esimesest korralikust treilerist.

Minu jaoks on tegu aasta oodatuima mänguga, sest see näib pakkuvat midagi uut ja selle kohta on üllatavalt vähe teada. Tegijate lubadused pakkuda tõelist ludonarratiivile ustavat mängu tekitab nii kahtlusi kui ka ootusärevust, sest see katse võib neil läbi kukkuda või siis paremal juhul õnnestuda igal võimalikul tasandil.

The Vanishing of Ethan Carter jõuab meieni alles 26. septembril ja seda siis nii PC kui ka PS4 peal.