fbpx

Mis juhtus 2015. mänguaastal?

Järjekordne mänguaasta on seljataha jäänud. Ei ole paslikumat hetke kui praegu, et teha nüüdseks juba traditsiooniliseks muutunud pilguheit minevikku ning meenutada neid sündmuseid, uudiseid ning häid ja halbu videomänge, mis tegid aastast 2015 just sellise nagu ta oli.

Eraldi vajab väljatoomist fakt, et esmakordselt Level1 ajaloos valiti välja ametlik Aasta Mäng!

2015 sisaldas ohtralt intriige. Suurimaks näiteks on siinkohal kindlasti Konami ja Hideo Kojima omavahelised jahedad (ja nüüdseks juba lõppenud) suhted, mille tulemusena kannatasid nii ajaloo keeristesse kadunud Silent Hills, kui ka Kojima pikaaegne lemmiklaps Metal Gear Solid ja selle viies osa The Phantom Pain. Kui esimene ei näe nüüd kunagi ilmavalgust, siis teine suutis õnneks vaatamata pingetele, rahaprobleemidele ning väljajäänud sektsioonidele siiski paljude mängurite südamed võita. Tegu oli legendaarse mänguarendaja luigelauluga kompaniis, mis tänapäeval keskendub kõigele muule kui videomängudele. Detsembris vabanes Kojima lõpuks õela firma haardest, asutas seejärel kohe enda mängufirma ja lõi käed Sonyga.

hideo-kojima copy

 

Intriigirongile viskasid sütt katlasse ka mängufirmad, kes taaskord suutsid enda katuse alt välja saata poolikuid ja/või katkiseid mänge. Selles äärmiselt nukras kategoorias suutis lippu kõige kõrgemal hoida Warner Bros., kes esmalt ei suutnud hakkama saada Mortal Kombat X-i arvutiversiooniga ning seejärel andis rohelise tule sama platvormi uuele Batmani mängule – Arkham Knight oli PC peal niivõrd katki, et mäng eemaldati müügilt ning kasutajad võisid isegi enda raha tagasi küsida. Uuendusi lubati ja lubati, ent aasta lõppedes ei olnud Nahkhiiremehe seiklused paljude jaoks senini mängitavad. Väiksemaid laineid tekitas ka Square Enix, kelle hõlma alt väljub käesoleval aastal Eidos Monterali poolt kokku klopsitud Deus Ex: Mankind Divided. Rahva hambusse jäädi aga naeruväärselt halva eeltellimuste süsteemiga, mis sai niivõrd palju kriitikat, et juba peagi olid antud idee autorid tagatoas sunnitud oma sõnu sööma.

batman_arkham_knight-2555527

2015 tõi Nintendo jaoks mitmeid muutusi. Kõik neist ei olnud aga kahjuks positiivsed. Juulikuus olime sunnitud jumalaga jätma kompanii kauaaegse presidendi Satoru Iwataga, kes pidi kõigest 55-aastasena sapijuhavähile alla vanduma. Terve mängutööstus jääb seda südamlikku härrasmeest igatsema ning hea sõnaga mäletama. Nintendo oli ilma ametliku juhita kuni septembrikuuni, mil ametikohale asus Tatsumi Kimishima, kes lubas jätkata kõndimist Iwata poolt sisse tallatud rajal – aasta alguses tutvustati näiteks plaane, mille kohaselt astuks Nintendo lõpuks mobiilimängude turule, samal ajal räägiti uuest konsoolist, mis sai koodnimeks NX. Lisaks sellele suudeti aasta jooksul mänguriteni toimetada mitu suurepärast ning menukat videomängu, nagu Super Mario Maker või mitmeid auhindu võitnud Splatoon, mis oli üle 14 aasta esimene teos, mis ei põhinenud varasemalt tutvustatud Nintendo tegelastel.

super mario maker

2015 oli edukas kohaliku eSpordi maastiku jaoks. Mitte ainult ei olnud esmakordselt võimalik näha kodumaises kinos rahvusvahelist Counter-Strike’i turniiri, vaid laineid lõi ka Eesti oma meeskond, kes novembris toimunud Leedu mänguürituselt GameON tõi koju Baltikumi parima võistkonna tiitli. Poiste võidujanu sellega aga ei kustunud ning uued esikohad ilmutasid ennast nii kodumaa enda piirides kui ka nendest väljaspool.

2015. aastal pandi rahad liikuma või äärmisel juhul üritati seda teha. Oktoobrikuus muutusid videomängude häälnäitlejad lõpuks niivõrd rahutuks, et otsustati streikimise võimalus hääletusele panna. Üritus, mille eesmärgiks oli välja kaubelda paremad töötingimused ja suurem tasu, sai ka ametliku poolehoiu, kuid seni pole tegudeni veel jõutud. Küll jõudis tegudeni aga Eesti üks populaarseim striimer Godhyr, kes kogus 12-tunnise heategevusliku ülekande jooksul kokku 1000 eurot, mis annetati Valga Kurepesa lastekodule! Loodetavasti mõtles heategevusele ka Tšehhis tegutsev Bohemia Interactive, kelle käe all on „valminud“ populaarne zombimäng DayZ – stuudio asutajatel oli niivõrd palju vaba raha, et selle eest otsustati päris enda isiklikku tanki investeerida.

2015 oli kindlasti mängude aasta, nii heas kui halvas mõttes. Positiivne on fakt, et tänavu ilmus suur hulk kvaliteetseid mänge ning virtuaalreaalsuse maastik rikastus Valve’i kuulutusega nende isiklikust peakomplektist nimega Vive. Negatiivsena jääb meelde eelkõige see, et kujunema hakkasid teatud trendid, eelkõige just kõigest mitmikmängulaadi pakkuvate teoste müümine täisraha eest – selles on süüdi nii katkiste ühendustega Rainbow Six: Siege, haledalt läbikukkunud Evolve ning ilus, ent liiga vähe pakkuv Star Wars Battlefront. Samuti jätkus vanade mängude uues kuues esitlemine – ilusama välimuse said näiteks terve Unchartedi triloogia, kaks viimast Borderlandsi mängu ning ka kauaaegse mängustuudio Rare’i parimad palad. Vaatamata ühiskonna aina kiiremana tunduvale elustiilile, vallutasid edetabelite tippe ajaliselt pikad mängud, nagu The Witcher 3: Wild Hunt, Batman Arkham Knight, Mad Max, Metal Gear Solid V, Fallout 4 ja paljud teised. Kõigele lisaks hakkasid konsoolitootjad aktiivsemalt minevikku vaatama – esmalt kuulutas Microsoft, et Xbox 360 mänge saab nüüd ka Xbox One konsoolil mängida, seejärel tõi Sony PlayStation 2 mängud PlayStation 4 peale. Kirsiks tordil oli hiinlaste pidupäev, mille põhjuseks oli riigis pikalt kestnud konsoolikeelu lõppemine!

_MG_2329

 

2015 oli kohe kindlasti Level1 aasta. Tegime ägedaid asju, saime uusi kogemusi ja väärtuslikke õppetunde. Lisaks kahele suuremale (kevadine ja sügisene) ja ühele väiksemale suvisele MängudeÖÖle, jõudsime aasta alguses esmakordselt omadega Pärnusse. Esimest korda toimus Mängu Äng – mängudele pühendatud suvekool. Augustikuu alguses reisisid kaks leveli liiget Saksamaale, et kajastada maailma suurimat videomängumessi gamescom! Varjusurmast toodi tagasi eelmisel aastal alustatud podcast, mis nüüdseks on omandanud stabiilse iganädalase ilmumisgraafiku ning milles uuritakse ka videomängutööstusest väljapoole jäävat maailma. Aina rohkem ja rohkem oleme valmis vorpinud ka videomaterjali, mille ilmumistihedus hakkab antud aastanumbri sees kindlasti drastiliselt tõusma. Silmapiiril terendavad aga juba uued sündmused ja võimalused, mis muudavad 2016. aasta nii meie kui ka teie jaoks äärmiselt põnevaks!

Aitäh! – Level1 tänab kõiki, kes on möödunud aastal aidanud jõuda meil sinna, kus oleme praegu!

partnerid_2015