fbpx

7. veebruari pärastlõunal toimus juba järjekorras teine Eesti virtuaalreaalsuse (VR) huviliste koosviibimine EEVR II, mis seekord leidis aset Tartus. Tegemist on üritusteseeriaga, mis koondab kohalikke uurijaid, arendajaid ja lihtsalt entusiaste eri valdkondadest, olgu selleks siis 3D kunst, mänguarendus või teaduslik uurimustöö. Ühiseks nimetajaks kõigi puhul on aga huvi virtuaalreaalsuse hetkeseisu ja tuleviku vastu.

EEVR II täitis Tartu Ülikooli Ideelabori ruumid kolme ettekande ja umbes 30 huvilisega, lisaks oli kohal toatäis riist- ja tarkvarademosid. Jagati uuenduslikke ideid, loodi uusi tutvusi ning kogeti järgmisi reaalsusi. Lühike kokkuvõtte toimunust on allpool.

Esimesena astus kõnepulti üks ürituse korraldajatest, peagi psühholoogia eriala magistrikraadi poole vaatav Madis Vasser, kes tegi kokkuvõtte VR hetkeseisust psühholoogiateaduses ja kitsamalt Tartu Ülikoolis. Ta tuletas meelde, et lisaks Oculuse võidukäigule on arenduses veel lugematu arv erinevaid peaskantavaid ekraane, mis avavad akna virtuaalmaailma. Küll aga on teaduslikus sfääris pööratud vähem tähelepanu sellele, et need tehismaailmad ka ilusad välja näeksid. Seda probleemi püüabki lahendada tiim TÜ üliõpilasi, arendades lihtsat „tööriistakasti“ Unity mängumootori tarbeks, mida kasutades saaksid ka mänguarendusega mitte kokku puutunud uurijad luua silmale ilusaid katsekeskkondi. Projekti kohta saab täiendavat infot meilitsi (madis.vasser@ut.ee).

Järgmisena muutus õhustik samaaegselt väga nostalgiliseks ja futuristlikuks, kui lavale astus ettevõtja Peeter Nieler, et rääkida virtuaalsest tulevikust. Laias laastus saab olukorra jaotada nii et on olemas virtuaalreaalsus ja on vahendid selle kogemiseks. Peeter puudutas mõlemat aspekti, rääkides ekraanitehnoloogiate ja arvutigraafika paralleelsetest arengutest, mis praegusel ajahetkel on jõudnud piisava tasemeni, et ühiselt võimaldada kogemust virtuaalreaalsuses. Mainitud sai ka VR ajaloos olulisi nimesid, nagu Ivan Sutherland ja John Carmack. Seejärel toimus ülisalajane esmaesitlus Peetri enda firma tulevikuplaanist – panna mängijad virtuaalreaalsuses ringi jooksma. Täpsemalt oli jutuks ning ka füüsiliselt kohal Criffin RunPad, mille üksikasjad jäid esialgu ürituse nelja seina vahele. Lisaks oli katsetamiseks kohal ka Criffini kehasensorite süsteem. Sügavama huvi korral on võimalik Peetriga ühendust võtta aadressil Peeter.Nieler@criffin.com.

IMG_0831

Kolmandaks ettekandeks kujunes praktiline töötuba, mida vedas elukutseline mänguarendaja Filipp Keks. VR ringkondades on ta kuulsust kogunud demoga EvilMech Runner, mille eriliseks omaduseks on see, et seda tuleb mängida püsti seistes. Sama mängu näitel toimus ka peamine arutelu – näiteks kuidas takistada läbi seinte liikumist, kõnnialgoritmi petmist, kaamera vaateväljast kadumist jne. Filipp pani kokku ka erinevad vihjed, mis kõik viitasid sellele, et Oculus Rift võib ühel hetkel ka ametlikult kujuneda siiski seistes kasutatavaks tehnoloogiaks. Lisaks Unity mängumootori kiirkursusele kutsus ta üles kõiki vähegi koodimisega tegelevaid inimesi tema projektile abikätt osutama. Lähtekood on leitav järgneva lingi taga.

Demosessioonid võib kokku võtta ühe osaleja tõdemusega: „Ma ei ole elu sees näinud ühes toas nii palju Oculusi“. Criffin oli kohale toonud oma kehaandurid ning lausa kaks RunPadi, mida oli ideaalne katsetada Filippi EvilMech Runneriga. Madis tegi esimese avaliku pilootkatse oma magistritöö demoga, kus inimesed pidid märkama ruumis muutuvaid objekte, mis omakorda osutus üllatavalt keeruliseks ülesandeks. Siim Raidma, kes jäi juba esimesel EEVR-i üritusel silma oma laser-kerade mänguga, oli seekord kohal täiustatud versiooniga, millel oli ka mitmikmängu tugi. Mängu avalikustamine ei ole kuuldavasti enam mägede taga. Lisaks said osalejad kogeda tänu Psühhobuss OÜ masinapargile kauneid Unreal Engine’i VR demosid, rahva lemmikuks osutus vaieldamatult deltaplaanilend Ambient Flight (koos tuule efektidega). Veidi maalähedasemad mängijad said kogeda Keijo Koorti ulatuslikku autosimulaatorite kogu Euro Truck simulatorist kuni Project Cars’i ja Assetto Corsani. Juppe lendas nii virtuaalselt kui ka reaalselt. Lisaks kostis üle ruumi pidevalt uue ülalt-alla VR shooteri Nighttime Terror mõnus taustamuusika. Nii saigi viimase paari kuu VR uudised umbes viie tunniga ära räägitud. Järgmine kord juba aprilli alguses! Vahepealsel ajal võib kohalike uudistega kursis olla Facebooki grupi vahendusel.

IMG_0822

Korraldajad tänavad TÜ Ideelaborit ülimalt vingete ruumide eest, snäkilaua kattis heldelt Criffin ning logistika ja tehnikaga toetasid Psühhobuss ning mitmed osalejad.