fbpx

Minu viimaste aastate lemmikmänguks on olnud The Elder Scrolls V: Skyrim. See on üllatav, kuna ma pole kunagi pidanud ennast maagia ega fantaasia fänniks ning polnud ma ka erilises vaimustuses kui Skryrim 2011. aastal ilmus. Mu esialgseks mõtteks oli: “järjekordne ülehaibitud rollimäng, mida ainult keldris elavad nohikud pelavad“.

Kui aga minu ees avanes esmakordselt vaade külmale, mägisele, ilusale Skyrimile, pidin oma sõnu sööma. Patt oleks sellist mängu kritiseerida, kuid minu tutvusringkonnas leidus ka inimesi, kes kangekaelselt väitsid, et eelnevad The Elder Scrolls seeria mängud on paremad. Kuid millised need eelnevad mängud olid? Sellele küsimusele vastust otsides tekkis mul mõte jagada oma teadmisi ning selles artiklis heidan pilgu peale tuntud rollimängude sarja esimesele mängule, mis kannab pealkirja Arena.

Kuidas see algas?

Iidsete ürikute sarja lugu algas ennemuistsel 1992. aastal pisikeses ning vähetuntud mängustuudios Bethesda Softworks. 1986. aastal asutatud stuudio repertuaaris olid peamiselt spordi- ja märulimängud, nagu näiteks rallimäng Gridiron!, hokimäng Hockey League Simulator ja mitmed Terminaatori pealkirja kandvad action-mängud. Stuudio oli antud olukorraga suhteliselt rahul ning Bethesdast oleks tõenäoliselt saanud midagi EA Sportsi taolist, kuid kõik muutus kui ilmus tolle aja populaarseim rollimäng Ultima Underworld: The Stygian Abyss. Just see mäng oli inspiratsiooniks tulevasele kultuslikule RPG-sarjale.

Ultima-Underworld-The-Stygian-Abyss-3

Bethesdas töötas tollel ajal kaks suurt rollimängude fänni, Ted Peterson ja Vijay Lakshman, kes panid aluse The Elder Scrolls’i mängusarjale. Need mehed olid vastutavateks isikuteks Arena-nimelise keskaja teematikaga gladiaatorite võitlusmängu arendamisel. Arena’st pidi saama mäng, milles kasutaja haldusesse antakse gladiaatorite meeskond ning eesmärgiks on ühelt areenilt teisele rännates alistada vastased ning saada Imperial City tšempioniks.

Võitlusmängu arenduse käigus hakati teosele lisama üha rohkem RPG elemente. Mängijale anti võimalus avastada maailma väljaspool areene, täita kõrvalmissioone, käia kõrtsides ja taludes, hulkuda ringi koobastes ning muul viisil avastada Tamrieli-nimelist fantaasiamaailma (Tamriel oli loodud Petersoni ja Lakshmani poolt paberipõhiste rollimängude tarbeks). Arendustiimi eesmärgiks oli luua mäng, mis annaks kasutajale sama palju valikuvabadust kui paberipõhine rollikas ning seetõttu loobuti areenidest ning gladiaatorite võitlustest täielikult. Võitlusmängust sai seega täisväärtuslik rollimäng.

Viiteks mängu esialgsele ideele jäid vaid pealkiri ning tekstidokument, mis sisaldas tiimide nimesid ning nende lühikirjeldusi. Kontseptsioon ringirändavatest võitlejatest jäi valmisproduktist välja ning see asendus vaid ühe tegelasega, kelle abil saab mängija Tamrieli avastada.

Mängitavus

Arena maailmas toimub nii võitlus kui ka rändamine arvutihiire abil. Liikumiseks tuleb vajutada vastavasse ekraani ossa ning ründamiseks kursoriga üle vastase lohistada. Maagia kasutamiseks tuleb menüüst valida loits ning selle rakendamiseks tuleb vajutada vastasele. Mängumaailm on Arena‘s hiiglaslik: avastamiseks on antud hulganisti linnu, kõrtse, talusid, väikeseid asustusi ja koopaid. Üheks mängu puuduseks on asjaolu, et Tamriel on geneeritud juhuslikult ning mängijal pole võimalik liikuda ühest linnast teise kasutamata fast travel funktsiooni.

Bethesda esimene rollimäng on kurikuulus oma raskustaseme poolest. Mängu alguses võib tegelane üsna tihti surma saada, kuna koobas, milles tegevus algab, on asustatud tugevate vastastega. The Elder Scrolls III: Morrowind’i peadisainer Ken Rolston tunnistas, et tema pidi 20 korda proovima, enne kui ta esimesest koopast välja pääses. Õnneks muutub rollimängule omaselt peategelane ajapikku üha tugevamaks ning mängija saab teadlikumaks, milliste vastastega tasub jõudu katsuda ning millistest kohtadest eemale hoida.

TES_Map_Tamriel_Arena

Kuidas tekkis pealkiri?

Miks jäi videomängu pealkirjaks Arena, kuigi lõpp-produktil polnud areeniga midagi pistmist? Selle põhjustas fakt, et turundusmaterjal gladiaatorite mänguks oli loodud enne, kui selle žanr muutus. Arendustiim mõtles välja seletuse, mille kohaselt olevat Tamriel niivõrd vaenulik maailm, et see on saanud hüüdnime „Areen“.

Bethesda asutaja Christopher Weaver tahtis Arena’st teha terve mängude sarja ning lisas mängu pealkirja sõnapaari The Elder Scrolls (emakeelde tõlgituna Iidsed Ürikud). Esialgu polnud kellelgi aimugi, mis iidsed ürikud on ning mida need sisaldavad. Mõne aja pärast tuldi stuudios lagedale legendiga Tamrieli müstilistest kirjarullidest, mis sisaldavad teadmisi minevikust, olevikust ning tulevikust. Nii saigi Bethesda esimene rollimäng pealkirjaks The Elder Scrolls: Arena.

Mängu ilmumine

TES: Arena plaaniti välja lasta 1993. aasta jõuludeks, kuid firma ei jõudnud mängu õigeks ajaks valmis ning ilmavalgust nägi teos alles järgneva aasta märtsis. Mänge osteti tol perioodil suhteliselt kasinalt ning mängu levitajale ei meeldinud Arena pakendil ilutsev napis riietuses naissoost sõdalane. Selle tulemusena läks esialgselt müüki vaid 3000 koopiat, mis oli vähem kui Terminator 2099 müüdud lisade arv. Peterson oli kindel, et nad on ettevõtte põhja viinud. Ometigi, vaatamata hirmudele, teated mängust levisid ning müügiarv kasvas iga kuuga.

305889-the-elder-scrolls-arena-dos-screenshot-title-screens

Olenemata mängu jäänud vigadele ning kõrgetele süsteeminõuetele, sai The Elder Scrolls: Arena‘st kultuslik mäng. Hinnanguid oli seinast seina, kuid üleüldise konsensuse kohaselt oli Arena keskpärasest parem. Videomängude ajaloolase Matt Bartoni sõnul seadis Arena rollimängudele uue standardi ning näitas kui palju on selles žanris veel arenguruumi.

Arena lasti esialgselt välja diskettidel ning CD-ROM-il. Plaadil ilmunud teoses on korrastatud tegelaste kõnesid ning lisatud isegi videolõik. 1994. aasta lõpus ilmus Arena Deluxe, mis sisaldas mängu parandatud versiooni CD-ROM-il, Tamrieli kaardiga hiirematti ning mängu käsiraamatut “Codex Scientia”.

The Elder Scrolls seeria esimese mängu 10. sünnipäeval lasi Bethesda välja tasuta allalaadimiseks mängu disketiversiooni, mis vajas uue põlvkonna arvutitelt DOSBox-nimelise emulaatori olemasolu. Kolm aastat hiljem ilmus ka mängu CD-ROM-i versioon, mille saab suurema vaevata arvutisse paigaldada.

Faktid:

Arena oli esimene mäng, mille tegevus algab vangikongis. Sellest kontseptsioonist sai The Elders Scrolls’i visiitkaart ning sarja järgnevad teosed algavad samuti vangikongis või hukkamisel.
The Elders Scrolls: Arena pani aluse ka Oblivion’i ning Skyrim’i produtsendi Todd Howardi karjäärile. Mehe esimeseks tööülesandeks Bethesdas oli Arena CD-ROM versiooni testimine.