fbpx

Apple astub VR-tandrile

2015. aasta E3 konverentsil  teatas VR ettevõtte Oculus asutaja Palmer Luckey, et nende toodang ei hakka sõbrustama Apple’i arvutitega, kunis pole saadaval piisavalt võimekat õuna logoga masinat, mis suudaks sujuvalt VR-i jooksutada.

Arvutientusiastide ja mänguritele andis selline väljaütlemine põhjust parastamiseks ning Apple’ile mõtlemisainet. 5. juunil aset leidnud Apple’i pressiesitlus annab alust väita, et Õunafirma on Luckey sõnu kuulda võtnud. Tarkvaraarendajate konverentsi WWDC raames esitles Apple terve posutäit arvutimudeleid ning tarkvara värskendusi, mis võimaldavad Maci kasutajatel virtuaalreaalsust nii kogeda kui ka seda luua.

VR arvutitele, AR mobiiliseadmetele

WWDC-le omaselt esitles ka seekord Apple’i juhtkond mobiilseadmete opsüsteemi iOS ning arvutite MacOS värskendust. Esimene sai versiooni järjekorranumbriga 11  ning värskeim desktopi opsüsteemi versioon kannab nime High Sierra. Kuigi seekordne tarkvarauuendus ei too kaasa kardinaalseid muutusi opsüsteemide välimuses ega  märkimisväärseid funktsioone, valmistab see ette pinnase vägagi isuäratavate muutuste jaoks. Nimelt hakkavad värskeimat opsüsteemi jooksutavad seadmed ametlikult toetama virtuaal-ja liitreaalsuse tarbimist ja tootmist.

Siiani on virtuaalreaalsus olnud Macide jaoks tundmatu, mõnes mõttes küündimatu ala. Isegi kui kasutajal õnnestus kuidagi ühendada VR-seade Apple’i arvutiga, ei saanud ta tingimata meeldiva kogemuse osaliseks. Poelettidel praktiliselt ei leidunudki selliseid õuna-arvuteid, mille riistvara oleks olnud võimeline tagama kasutajale veatu virtuaalreaalsuse kogemuse.

Uue tarkvara versiooniga astub Apple ise sammu vastu VR entusiastidele,  paigutades nii iOS, MacOS kui tvOSi kapotialusesse Metal 2 nimelise graafikakiirendi. Tootja sõnul võimaldab see programmidel, mängudel kui ka VR-rakendustel seadme graafikajõudlust nutikamalt ära kasutada.  Lisaks sellele saab High Sierral olema ligipääs ka Steam VR-ile ning praeguste andmete kohaselt hakkab Maciga septembrist sõbrustama VR-seade HTC Vive. Tõenäoliselt ühinevad selle sõpruskonnaga ka teised VR-seadmed, sealhulgas ka Oculus Rift.

Apple’i mobiilne opsüsteem võtab omaks liitreaalsuse suuna. Nimelt avalikustas Õunafirma ARKit nimelise arenduspaketi, mille toel saavad arendajad luua mobiiliäppe, mis toovad virtuaalobjekte pärismaailma või vastupidi. ARKit võimaldab arendajatel luua rakendusi, mis oskavad arvestada väliskeskkonna objektide suuruste, distantsi, valgustatuse ning ka iSeadme enda asendiga. Tänu Unity, Unreal ja SceneKit mängumootorite toele, saavad arendajad luua kergemini mänge, milles piir päris- ja virtuaalmaailma vahel on pea olematu.

VR-väärilised arvutid

Apple’i arvuteid on läbi aegade peetud loovtegijate tööriistaks ning vastamaks tänapäeva tegijate nõuetele, esitles Õunafirma koos tarkvarauuendustega ka värskenduskuuri läbinud iMaci ning Macbookide mudeleid.

Kõige pisema muudatuse läbisid süleraalid, mis said uue põlvkonna protsessori ja uhkemad andmekandjad. Uutes Macbooki mudelites on nüüdsest Inteli 7. põlvkonna Kaby Lake protsessorid, mille taktsagedused ulatuvad 3,6GHz’ni ning nende SSD-d on eelkäijate omast kaks korda kiiremad ja mahukamad.

Kuna VR sisu tarbimine ja loomine nõuab omajagu graafikajõudlust on Apple komplekteerinud External Graphics Development Kiti. Arendusmoodul kujutab endast ette välise graafikakaardi kesta, milles peidus 8 GB-ne AMD Radeon RX 580 ning USB-C pesade hub. Arendajad saavad selle mooduli soetada hinnaga 499$. Tavatarbijate jaoks tähendab see aga seda, et Macbookidele saab videojõudlust välise GPU-ga juurde sutsata.

Märkimisväärse uuenduskuuri läbisid kõik-ühes iMacid, mille riistvara komponendid on juba üsna tõsiseltvõetavad. Tootearenduse tegevjuhi sõnul on uute iMacide ekraanide eredustasemeks 500 nitti ning see võimeline kuvama kuni miljard värvitooni. Värskete iMacite üldjõudluse eest vastutavad Inteli Kaby Lake protsessorid. 21.5-tolline mudel mahutab endasse kuni 32 GB ning 27-tolline isend kuni 64 GB jagu muutmälu. 27-tollisel mudelil on olenemata konfiguratsioonist andmete hoiustamiseks välkkiire Fusion Drive, pisemal mudelil on selline ketas saadaval vaid tippkonfiguratsioonis.

Ära pole unustatud videojõudlust ning nüüdsest on 21,5-tollistes 4K lahutusega mudelites eraldiseisev graafikakaart juba vaikimisi olemas. Kõige pisemale mudelile on saadaval GPU Iris Plus 640 või AMD Radeon Pro 550/560. Suuremas iMacis võib leida AMD Radeon 570, 575 või 580 graafikakaardi.

2015. aastast tuntud 27-tolline iMac Retina 5K saab lisaks 7. põlvkonna Inteli protsessorile ka olenevalt konfiguratsioonist AMD Radeon Pro 570, 575 ja 580 graafikakiibi, mis võimaldab efektiivselt VR-keskkondi luua.

Baaskonfiguratsioonis iMac maksab 1,099$. 4K lahutusvõimega 21-tolline läheb maksma 1299 igirohelist ning tippkonfiguratsioonis kõik-ühes läheb maksma veidi alla 2 tuhande, 1799 dollrait.

Kuid vaid sellega Apple ei piirdunud. Kõigele lisaks esileti ka tippklassi riistvaraga iMac Pro’d.  Tegu on tumehalli karva töösuksuga, mida jooksutab 18-tuumaline Xeon protsessor ja mille graafikajõudluse eest vastutab Radeon Pro Vega, mille jõudluseks on ligi 11 teraflopsi. Masinasse on võimalik torgata kuni 4 terabaidi mahuline pooljuhtketas. Kogu selle raua jahutamiseks on Kupertiinlased välja mõelnud erilist sorti jahutusüsteemi, mis tagab masina vaikse töö isegi kui masin töötab täisvõimsusel. Seadme kuvariks on üliterava lahutusvõimega Retina 5K, väliskuvarite ja muude seadmete iMaciga ühendamiseks on antud lisaks USB pesadele neli Thunderbolt 3 pesa.

Poelettidele jõuab see jõujaam tänavu detsembris ning selle hind algab 4999 dollarist.

Allikad: Apple, Engadget 1, 2, 3, 4, 5