fbpx

Minu 2021. mänguaasta saab kindlasti võtta kokku sooviga leida ideaalne koostööle orienteeritud mäng. Sellel mängul oli paar olulist tingimust: esiteks peab seda saama mängida arvutil, teiseks peab sel olema internetis mängimise võimalus ning kolmandaks peab teosel olema põhirõhk just koostööl. Asjaolu, kas seal saab teiste inimeste vastu mängida, ei oma tähtsust.

Nii jäid tänavu ilmunud mängudest sõelale vaid kaks teost, mille vahel esimest kohta on ääretult raske valida.

Forza Horizon 5

Asjaolu, et Forza Horizon 5 on suurepärane mäng, ei tohiks kellelegi üllatuseks tulla. Tegemist on ju Microsofti mängustuudiote ühe olulisema teosega, mille ilmumist ootavad nii automängude fännid kui ka need, kes igapäevaselt virtuaalse kihutamisega ei tegele. Seekordne tegevus leiab aset avatud maailmaga Mehhikos, kus vaheldusrikas keskkond ja erinevad maastikud ei luba mängukogemusel üksluiseks muutuda. Jah, autosid on siin palju. Jah, nad kõik käituvad erinevalt. Jah, siin saab nii driftida, kiirendada, rallit sõita, hüpata, ringrajal kihutada, põldu künda, kitsi taga ajada, märke jahtida. Tegevust jätkub kümneteks kui mitte sadadeks tundideks.

Kõige olulisem selle juures on vast asjaolu, et Forza Horizon suudab pakkuda midagi pea igale mängijale. Nii on leidnud teose juurde tee ka inimesed, kes muidu ilmselt seda ei mängiks. Kas põhjuseks on kehv mänguaasta, siiani kehtivad koroonapiirangud või lihtsalt on vaja inimestel vahel võtta üks ülikallis sportauto, panna talle alla lumerehvid ning minna mägedesse hüppama.

Valheim

Valhallasse teel oleva viikingi simulaator Valheim oli kindlasti üks 2021. aasta suurimaid võitjaid. Pisikese stuudio poolt loodud teos tekkis eikuskilt ning vallutas koheselt terve mängumaailma. Numbrid ei valeta: 7,9 miljonit müüdud koopiat ja 502 387 ühel ajahetkel mängivat inimest. Ka mina olen nüüdseks antud teose alla matnud pea 90 tundi ning sõrmed kibelevad rohkema järele.

Mängu üheks suurimaks võluks on selle tempo. See on piisavalt vaheldusrikas, samas suuteline vajadusel pulssi ülesse kruvida. Kogu tervikut ilmestab vast kõige paremini kirjeldus „täiskasvanutele suunatud Minecraft“. Siin puudub samuti konkreetne lugu ning kogu avastamisrõõm või teadmine, mida järgmiseks teha vaja on, tuleb endale ise seada. Jah, on teatavad pidepunktid, mis antud kontekstis on peidetud erinevate lõpubosside varju, mille läbimine (või antud kontekstis kõrvaldamine) lukustavad lahti uued esemed. See vast on ka kõige konkreetsem osa selles mängus. Ülejäänu on iga mängija enda kirjutada ja kogeda.

Valheimi visuaalset poolt kirjeldas Level1 kaasautor Tomas kui kõige koleilusam mäng. Siin on vaheldus minecraftilikust pikselgraafikast ja fotorealismist. Kui lisada sellele suurepärane heliriba ning unikaalsed olukorrad, saab kokku ühe selle aasta silmapaistvama videomängu, milleni jõuan kindlasti veel nii järgmisel, ülejärgmisel kui ka neile järgnevatel aastatel.

Tähelepanuväärsed mitte-2021-aastal ilmunud koostööle orienteeritud videomängud

Kuna minu 2021. aastal mänguvalikusse jõudnud teoste tingimused olid väga piiratud, leidsin end tihti mängimas ka varasemaid teoseid. Oleks ülekohtune neid siin mitte mainida.

Diablo 3

Kuigi Diablo 3 tähistab varsti oma 10. sünnipäeva, jõudsin mina selle täieliku nautimiseni alles 2021. aasta alguses. Tõsi, kui mäng ilmus, sai seda ka mõned kuud mängitud, kuid siis oli nautimisest asi kaugel. Nüüdseks on Diablo 3 teinud läbi totaalse muutumise. Tõsi, teost vaevab siiani identiteedikriis, kus ei suudeta ära otsustada, kelle jaoks see tehtud on– kas tõsimeelsetele vanakooli fännidele või kaasaegsetele kiiret meelelahutust vajavatele mänguritele? Sellest hoolimata on Diablo 3 nauditav ajaviide.

Don’t Starve Together

Klei Entertainmenti algselt 2016. aastal ilmavalgust näinud ellujäämisteos Don’t Starve Together on minu jaoks parim näide armastan-vihkan suhtest. Ühelt poolt on tegemist väga viimistletud teosega, kus jätkub nii avastamisrõõmu kui silmailu sadadeks tundideks, teisalt ajab see mäng mind lihtsalt närvi. Multikaliku ja armsa visuaalse kesta sisse on peidetud halastamatu mehhaanikaga teos, kus ükski viga ei jää karistuseta. Seetõttu saadab igat mänguminutit suur pinge ning hirm, mis tihtilugu ei lase teost lihtsalt nautida.

Stardew Valley

Koostööle orienteeritud mängude vast kõige pingevabamaks näiteks on Stardew Valley. Põllumajandus, kalapüük, mägedes kondamine ja loomade kasvatamine pole kunagi varem olnud nii nauditav. Eriti, kui saab seda teha koos sõpradega. Teose vast suurimaks probleemiks ongi see, et ebaõnnestumistele ei järgne olulist tagajärge ning nii muutub mängukogemus üheks murevabaks venitatud roosaks nätsumulliks. Samas vahel ongi just seda vaja.