Olen sel aastal lugenud kahte postapokalüptilist raamatut: võrratut „Trifiidide päeva“ John Wyndhamilt; ja selle võrdlemisi kesist, kuid kodumaist jäljendajat „Maailmalõpu päevik“ Marek Tihhonovilt. Pole kumbki kuigi rõõmsameelne. Tasakaaluks tuli mängida vähemrõhuvaid düstoopiateoseid.
Seekord lähevad kokku Rage 2 ja Far Cry New Dawn, 2019. aastal kolmekuulise vahega ilmunud tulistamised, kus katastroofist taastub nii Maa kui rahvas. Muidugi on ellujääjad ja nende järeltulijad jaotunud kogukondadeks ning rahulikult elu üles ehitavatel inimestel tuleb vastu panna metslaste ja marodööride hordidele.
MIS ON MÄNGUDEL ÜHIST?
Nii Rage 2 kui Far Cry New Dawn on FPS-idest järjed, millede tegevus leiab aset hulk aega pärast eellugusid. Rage ja Rage 2 vahel on 30 aastat, Far Cry 5 järg toimub 17 aastat peale selle kulminatsiooni. Mõlemas on ka eelmisest osast tuttavaid vananenud tegelasi, sealhulgas eelosade kangelased. Oma uue minasangari saab mõlema mängu algul valida nii mehe kui naise vahel (kuigi vaid Rage 2-s saad kaasa hääle).
Mõlemas maailmas on metsikud gängid, mõlemas loos tuleb karistada rahumeelset asulat rünnanud kurikaelu ning reeturit. Mõlemas on muteerunud elukaid: Far Cry New Dawnis peamiselt loomad, Rage 2-s humanoidsed inimkatsejäänukid.
Mõlemad mängud on avatud maailmadega, kus igal pool tahab keegi abi. Loomulikult kasutavad mõlemad avatud maailmaga märulite stampülesandeid ja tegevuste kondikava, nagu näiteks bandiitide tugipunktide hõivamine, konvoide kaaperdamine, pisikohtade avastamine, kirjakeste kogumine ja muu säärane. Huvitaval kombel rõhutavad mõlemad mängud oma esteetikas lillat värvust, nii kasutajaliideses kui keskkonnas. Selle üle tegid mängude reklaamimehed isegi nalja.
Even Bethesda and Ubisoft Are Joking About Rage 2 and Far Cry New Dawn Parallels
Mõlemas on palju kolakogumist ja sellest oma varudele täienduse meisterdamist. Muidugi on ka liikuvaid ja statsionaarseid nänni ja infot ostvaid ja müüvaid kaupmehi. Mõlemas mängus saab madinas võimendust imeainetest. Rohkemgi on aga abi lennumasinatest, mis õnneks mõlemal mängul peale kireva autogalerii olemas on. Kuigi Rage 2 hõljukkopter pole kaugeltki nii sujuv ja sõjavahendina kasulik kui Far Cry päriskopter, on Rage 2 lendur alati nina ette tellitav. Far Cry New Dawnis leiab lennuvahendi kahjuks vaid paarist kohast.
Mõlema helikülg on võrdväärselt tugeva tasemega ja ma ei hakka efektidest, muusikast ja näitlejatöödest eraldi kirjutama. Mõlemas on ka meeldejäävaid tegelasi, kuigi Rage 2 puhul esineb üks vähestest tehnilistest apsakatest – osad tänaval jutustavad kõrvaltegelased on vahel nähtamatud.
Ühiselt on mängudes (minu meelest) nõmedad rollikaelemendid. Far Cry New Dawnis on masinatel ja relvadel tasemed ning oma baasi ja varustust tuleb parendada, nagu ikka, otsides ja kogudes erinevaid ressursse. Kui New Dawni levelid ja uuendamine on lihtsalt tüütu, siis Rage 2 on oma süsteemi absurdselt keeruliseks ajanud! Sajas menüükohas saja erineva valuutaga (raha, kristallid, kogemuspunktid, skeemid, modifikatsioonid, osad jne jne) sada erinevat upgrade’imise võimalust! Milleks tulistamismängu sellist saepuru vaja!?
Mõlemad mängud on peale arvuti saadaval ka PlayStation 4 ja Xbox One konsoolidele (ning olid ka Stadiale).
MIDA ON ERINEVAT?
Loomulikult on erinevad arendusstuudiod. Rage 2 taga seisab Rootsi Avalanche Studios partnerluses id Software’iga USA-st. Far Cry New Dawn põhitöö tehti Ubisoft Montrealis, abiks mitmed tugistuudiod üle maailma. Iseenesest mõista on erinevad graafikamootorid, kuid sellest allpool.
Erinev on mängude mastaapsus. Rage 2 on suurteos, Far Cry New Dawn aga sarja väiksem vahepeatükk nagu Far Cry 3: Blood Dragon ja Far Cry Primal. Kuigi Rage 2 on Far Cry New Dawnist mitu korda pikem (kui kavas kõik kõrvalmissioonid täita), et tähenda see, et viimases tegevust vähe oleks.
Mängude olulisusest väljaandjatele räägib ka marketingiplaan. Rage 2 kuulutati välja mais 2018, et seda aasta aega kuni järgmise mai ilmumiseni promoda. Far Cry New Dawnist saime kuulda detsembris 2018, vaid kaks kuud enne ilmumist.
Siiski on üks aspekt, mis Far Cry New Dawnile olulise boonuspunkti annab – seda saab mängida koostöölaadis. Et Rage 2-s mingit mitmikosa ei ole, on mõneti müstika.
Erinev on mängude postapokalüptilisuse põhjus. Rage taustaloos sai Maa asteroiditabamuse, New Dawn aga jätkab Far Cry 5 lõpu tuumasõja liini.
Pole imestada, et mõlema mängu masinapargist õhkab Mad Maxi mõjutusi, Far Cry New Dawnis aga rohkem, kus leidub hulga julgelt modifitseeritud, tugevdatud ja relvastatud motikaid, autosid ja rekasid. Rage 2-s on selliseid ka, kuid rohkem on rõhutud omanäoliste lahingsõidukite loomisele. Erinevalt Rage 2-st on New Dawnis ka veesõidukid, kuid reaalset vajadust nendega kimamiseks on vähe. Oluline on, et Far Cry New Dawnis on sõitmine ainult läbi silmade vaates, Rage 2-s on jälitusvaade.
Rage 2 on ka rohkem tehnoloogilisem, Far Cry New Dawn oma korilaste kampadega maalähedasem. Rage 2-s möllavad robotiseerunud pahalased ja nendega võitlemiseks on igasugu ulmelisi pauguriistu. New Dawnis on kõige arenenum relv isejuhituvate saeketaste lennutaja.
MADIN
Rage 2 lähenemisviis konfliktide lahendamisele on üheselt selge – lähedalt ja suure pauguga. Pole siin ei snaiperrelva ega hiilimist. Tormad täristades ringi ja vehid oma mitme imevõimega nagu superkangelane. Madistamine on joovastavalt lahe, meenutades 2016. aasta Doomi.
Mõlemas mängus on ka metslaste meelelahutuseks võidusõite ja areenivõitlusi. Kuigi New Dawni areenisõidus on vaja palju tulistada, on ovaal igav. Rage 2 sõite on rohkem ning huvitavamatel radadel. Samuti on gladiaatorishow vürtsisem.
Far Cry New Dawn naaseb sarja tunnuseks oleva mitmekesise mängitavusega. Hiili vibuga, kimbuta pahasid eemalt täpsuspüssiga, kõmmuta raketiheitjaga või tärista kuulipritsiga kuumkohas. Relvade ja stiili valik on lai. Lisaks saab rakendada kaaslaseid – kas inimestest või loomadest sõpru, kes truult järel sörkides aitavad tõhusalt jätiste populatsiooni harvendada. Semude oskused on erinevad (kuulipildur, snaiper, vibukütt, granaadiheitja…), kuid paljudel neist on ka mahlakas kõnepruuk, aidates ajal veelgi lõbusamalt mööduda.
Kuigi seda ei saa piisavalt kasutada, on Far Cry kopter (eriti relvastatud versioonid) ägedad ja avatud maailmaga mängudes endiselt minu lemmikuks liikumisviisiks.
SILMALE
Rage 2 on loodud koostöös sarja algataja id Software’iga, mille katuse alt on tulnud mitu generatsiooni revolutsioonilisi id Tech mootoreid. Kuid Rage 2 puhul tehti õige mööndus. Vundamendiks võeti põhiarendaja, Rootsi stuudio Avalanche’i Apex – Avalanche Open World Engine. Stockholmi mängufirma on Just Cause seeria ja Mad Maxiga ammu tõestanud, et neil on sobiv tehnoloogia. See suudab luua ilusa ja sujuva visuaalse külje.
Avatud maailmaga mängudes on ülioluline keskkonna kütkestavus. Rage 2 kasuks räägib maailma suurus. Kaljud, liivakõrbed, lopsakas mets, soo, varemetes linnad ja kokkuklopsitud asulad pakuvad kõledas maailmas ometi piisavalt varieeruvust.
Far Cry New Dawn ümbruskond on väiksem, kuid siiski piisavalt avar. Siin on rohkem loodust, mis sarjale omane. Floora ja fauna pealetung on metsikustanud endised inimasumid, mis peale Far Cry 5 lõppu mingil rusukujul säilisid. Erinevalt Rage 2-st on siin maailmas palju enam vett ja loomi ning lillasid lilleaasasid. Lisailu tuleb taevast, kus on pidevalt virmalised. Kõike seda toetab samuti end ammu tõestanud Dunia 2 graafikamootor.
LÕPPSÕNAD
Rage 2 sai korraliku lisapaki Rise of the Ghosts, kuid mis edasi? Ei tea. Kummaline väljaandja Bethesda Softworks on nüüdseks üle aasta Microsoftile kuulunud ja võiks loota, et mõne aja pärast Bethesda restruktureeritakse. See võiks kaasa tuua venivatele mänguarendustele hoo sisse lükkamise ja seniste sarjade väärtuse ümberhindamise. Kuigi Rage 2 ei olnud suur hitt, on mäng siiski suurepärane mürgelduskogemus ja järge väärt.
Far Cry New Dawni pluss on endiselt võitlustele lähenemise mitmekesisus. Siin ei sunnita alati rambotsema. Saab vaikselt noaga luurata või kaugelt snaiperdada, leegiheitjaga mürada või lubada oma metsseal suurem osa hakketööst ära teha. New Dawn ei ole küll sama haarav kui Far Cry 4 või 5, kuid suudab siiski lipu kõrgel hoida.
New Dawn omakorda järge vaevalt, et saab. Kuid Far Cry sari elab edasi. Vahepeal on juba ilmunud Kuuba-teemaline Far Cry 6 ning kõlakad käivad Korea-teemalisest seitsmendast osast.
Üldiselt on mõlemad tulistamised julgelt soovitatavad. Kenad, mõnusa mängitavusega ja tehniliselt heal tasemel meelelahutajad mõlemad. Rollikaelemendid on lollakad lisad, kuid nendega on võimalik kohaneda.
Värske ⚡
-
Ludoloogia logi: Tšehhis tehtud tulistamised
Head iseseisvuspäeva, Tšehhi! Tšehhi on mänge loovatest riikidest üks mu lemmikumatest. Seal on läbi aegade …
-
MängudeÖÖ vestlusring: Vaimne tervis ja Rollimängud
Mängimine on tähtsal kohal, et siin segases maailmas tervet mõistust säilitada. Kuidas aga kasutatakse just …
-
Teine Tase 498 × Kes on tugevam: videomäng või mängur?
Sten on viimaste nädalate jooksul mänginud ühte mängu, mis talle kohe kuidagi rahu ei tahtnud …