fbpx

Oleme tagasi enda lemmiktegevusega. Seekord jääb meie halastamatude hammasrataste vahele Activision Blizzard. Alustades ettevõtte aastaaruande lugemisega, mõtlesin endamisi, et mida see kompanii üldse eelmisel aastal tegi – esimese hooga ei meenunud ühtegi suuremat teost, mis mu konsoolis siiani saba keerutaks.

Põhjust ei pidanud kaugelt otsima, sest polnudki ühtegi, mis oleks mu konsoolide plaadilugejatesse jõudnud. Seda mitte seetõttu, et uusi mänge poleks väljastatud, vaid sest mind lihtsalt ei huvita nende mängud… tuleb välja. Igaljuhul, millega saadi 2017. fiskaalaastal hakkama?

Peamised tooted, mis turule tulid, on aruandes esitatud järgnevas järjekorras:

  • Neli Call of Duty: Infinite Warfare’i allalaetavat lisapakki
  • Üks Call of Duty: Modern Warfare Remastered allalaetav lisapakk
  • Üks allalaetav lisapakk nimega Zombie Chronicles – tegemist on zombi mängulaadi kaartide kogumikuga sellistest teostest nagu Call of Duty: World at War, Call of Duty: Black Ops ja Call of Duty: Black Ops II
  • Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, mille puhul tegemist kolme origniaalse Crash Bandicooti uusversioonidega Playstation 4-le
  • Destiny 2 järg mängule Destiny, lisaks sellele nägi teos juba ka esimest lisapakki Curse of Osiris
  • Call of Duty: WWII
  • Kõige uuemad laiendused kõigi lemmik kaardimängule HearthstoneJourney to Un’Goro, Knights of the Frozen Throne ja Kobolds and Catacombs
  • Üle pika aja nägi ilmavalgust Diablo III lisapakk nimega Rise of the Necromancer
  • Olulisel kohal on välja toodud ka ettevõtte poolt 2016. aastal omistatud mobiilimängude tootja King viimane teos Bubble Witch 3 Saga

Kõikidest eeltoodud uuendustest, lisapakkidest ja/või mängudest leidsid oma tee minu mänguvahenditesse ainult Diablo III lisapakk ja Hearthstone’i uuendused. Siinkohal tunnistan pilk maas, et ei panustanud 2017. aastal kõnealuse väljaandja finantsedusse just kuigivõrra palju. Kuid selge on, et paljud seda tegid ning see peegeldub ka ettevõtte müüginumbrites ja mõõdikutes.

  • Müügikäive ulatus 7,2 miljardi dollarini, mis tähendab 8% kasvu võrreldes 2016. aastaga
  • 76% kogukäibest moodustas digitaalne müük, ületades eelneval aastal 5,4 miljardi dollari piiri
  • Üle 4 miljardi dollari laekus mängusisese sisu müügist
  • 31. detsembri seisuga olid ettevõtte rahavood 2,2 miljardi dollari piiril

Olen alati täheldanud, et Activision Blizzardi müügimudelid on vastuolulised. Kui Activision on pigem traditsiooniline mängude tootja, väljastades aasta jooksul mõningad AAA-kategooria mängud, siis Blizzardi lauapool on olnud aastaid stabiilsem ning rahulikum. Teoste eluiga on viimase puhul tunduvalt pikem ning pigem rõhutakse korduv- ja lojaalsetele mängijatele. Seda täheldab juba World of Warcrafti ajast, liikudes läbi Diablo III mudeli ning kirsiks tordil leiame Overwatchi. Samas ei saa kuidagi antud ärimudelit laita, arvestades, et üle poole käibe jõudis kontole justnimelt mängusisese sisu müügist.

Kuidas aga nähakse tulevikku? Õnneks toob juhatus välja kasvu õnnevalemi ning see koosneb järgnevast kolmest sambast:

Eesmärgistada suurendatud audientsini jõudmine läbi suurendatud interaktiivsuse toote ja lõppkasutaja vahel, suurendatud investeeringud peamistes omatavates mängufrantsiisides, kasvatades innovatsiooni, mängimisvõimaluste arendamist ja mobiilsetele seadmetele toodetud mänguarendust.

Investeeringute kasvu jätk e-sporti. Arvestades, millist edu on saatnud Overwatch erinevates e-spordi liigades, on täiesti mõistetav, miks jätkatakse raha suunamist. Overwatch Liiga on esimene spetsiifilisele linnale suunatud e-spordiliiga ning üleüldiselt mängib aktiivselt teost umbes 40 miljonit mängurit.

Läbi mobiilsete platvormide ja e-spordiliigade, nähakse võimalust täiesti uueks ärisuunaks. Eesmärk on kasvatada reklaamimüüki läbi otsereklaami ja mängusisese tootepaigutuse. Arvestades frantsiiside laiahaardelisust võib ettevõtet reklaamitandril saata edu.

Jõuame peamiste sõnumiteni, mida juhatus on soovinud aktsionäridele edastada. Tegemist on mõneti tähelepanu hajutavate teadaannetega, kuid kindlasti pole need vähetähtsad. Seega lisaks eeltoodud peamistele finantsnäitajatele, esitletakse meile:

  • Eelmainitud linnapõhist Overwatch Liigat
  • 40 miljonit aktiivset Overwatchi mängijat
  • World of Warcrafti seitsmes lisapakk jõuab meie südametesse 14. augustil, 2018. aastal ja kannab nime Battle of Azeroth
  • 2017. aasta oli ka rekordiline Hearthstone’ile – nimelt pole ühelgi eelneval aastal olnud nõnda suurt kaasatust
  • Call of Duty (pangem tähele, et ei mainita, millisest CoD-ist jutt on) on väidetavalt enimmüüdud konsoolifrantsiis 2017. aastal (ja olnud seda kaheksal aastal viimasest üheksast)
  • Destiny esimesel ja teisel osal on läinud samuti edukalt ning hoiab väärikat teist kohta Põhja-Ameerika konsoolimängude müügis
  • Ka Crash Bandicoot saab uhkustada võimsa näitajaga – tegemist on läbi aegade edukama kollektsioon-uusversiooniga Playstation 4 platvormil (mis kõlab pisut nagu pastakast imetud tiitel)
  • Põgus põige mobiilimängude maailma toob meieni stuudio King väljalasked Candy Crush Saga ja Candy Crush Soda Saga (viimase on väidetavalt Lebron James isiklikult läbinud), uhkustatakse erinevate esimeste ja teiste kohtadega müügis (kvartalite põhiselt)

Kõik eeltoodud saavutused tunduvad pehmelt öeldes vaataja vinklist. Kindlasti on ka Pet Rescue kõigi aegade müügitabelites kõrgel kohal, kohe peale Tamagotchit. Nüüd aga soovitan kõigil, keda ei huvita veelgi spetsiifilisemad finantstulemused arvuti sulgeda ning Kadaka turu poole punuma panna.

Võib öelda, et käibekasvu suhtes on ettevõte olnud üsna edukas. Viimase viie aasta võrdluses on käivet kasvatatud 53%, tõustes 4,5 miljardilt dollarilt (2013. aastal) 7 miljardi dollarini (2017 aastal). Kahjuks pole nii hästi läinud aga puhaskasumiga, mis on kahanenud miljardi dollari piirilt 273 miljonini. Seejuures tasub äramärkimist, et ettevõtte investeeringuvarad on samuti märkimisväärselt tõusnud ning kuigi maksusüsteemide muudatus on küll puhaskasumit kahandanud, on aktsiapõhine dividendi tootlus kasvanud 0,19 dollarilt 0,30 dollarile (aktsia kohta).

Tulenevalt 2016. aastal omandatud mängutootjasse King suunatud investeeringutest on ettevõtte ärikasum langenud 21,4% – 18,7% tasemele. Suuremad välisturud, kust tulevad koduriigi välised käibed, on Austraalia, Kanada, Hiina, Prantsusmaa, Saksamaa, Itaalia, Jaapan, Lõuna-Korea, Hispaania, Rootsi ja Ühendkuningriigid. Peamise riskina tuuakse välja eelnenud turgude valuutamuutuseid. Kolme arendaja võrdluses leiame MAU (Keskmiselt mängijaid ühes kalendri kuus) jagunevat järgnevalt:

  • Activision 55 miljonit aktiivset mängijat
  • Blizzard 40 miljonit aktiivset mängijat
  • King 290 miljonit aktiivset mängijat

Eelnevat arvesse võttes on üsna arusaadav, miks ettevõte peab läbi kasvustrateegiasammaste väga tugevat tuleviku eesmärgistatust mobiilsetel platvormidel. Kogu toodangust omab King 71% sisemist turuosa (siinkohal arvesse võtmata Blizzardi poolt toodetud Hearthstone’i kättesaadavust nutikates seadmetes).

Üleüldiselt võiks justkui lugeda Activision Blizzardi möödunud finantsaastat edukaks, kuid aruannet lugedes jääb kripeldama tunne vastuolulisusest. Jah, nad katavad enda kolme tootjaga kõik mänguplatvormid ja üleüldine turutrend liigub (nagu selgus ka EA aruandest) üha enam digitaalsele ja mängusisesele käibetoodangule. Kuid kuhu mahuvad Activisioni tooted strateegias? Vaadates kolme peamist sammast, ei lähe 2017. aastal väljastatud teosed sellega justkui kokku, vähemalt iseenda turuosa söömata.

Kas näeme muutust ka Activisioni poolt toodetavates mängudes, seda ütleb meile ainult aeg. Seniks aga viskame jalad lauale, võtame tassi kohvi ja ootame kuni Sekiro: Shadows Die Twice välja tuleb.