fbpx

Uus WRC hooaeg on alanud ja rallipisik levib ka Level1-te. Lõpuks ometi seisavad mõõduvõtmiseks kõrvuti ka paar sõidumängu. Kuuendat vastasseisu peavad Sebastien Loeb Rally EVO ja teos, mille nimes samuti kuus – WRC 6.

Kihutamismängude jõudmine vastasseisu õnnestus alles kolmandal katsel ja seegi oleks peaaegu luhtunud. Esmaplaanides olid 2001. aasta Paris-Dakar Rally ja Master Rallye võrdlus ning WRC 5 ja DiRT Rally kõrvutamine. Kolmega neist ei õnnestunud mul aga ühist keelt leida.

MIS ON MÄNGUDEL ÜHIST?

Mõlemad Euroopas tehtud mängud tulid välja aastal 2016. Tõsi, üks neist aasta alguses, teine alles oktoobris. Arvestades, kui harva rallimänge ilmub, pole vahe siiski nii pikk.

Sebastien Loeb Rally EVO

Kumbki mängu arendajatest ei puutu ralliga esmakordselt kokku. Sebastien Loeb Rally EVO autor, Itaalia stuudio Milestone on teinud igasugu kihutamisi ja palju, sealhulgas neli WRC-d, vahemikus 2010-2013. Prantslaste Kylotonnil oli selleks hetkeks ette näidata kaks võidusõidumängu, üks neist WRC 5.

Mõlemad mängud otsivad sobivat keskteed keerukuse ja lustlikkuse vahel. Tavasätete põhjal on Sebastien Loeb Rally EVO veidi rohkem simulaatori ja WRC 6 arkaadi poole kalduv, kuid kõik sõltub – ka WRC saab realistlikumaks keerata.

Mina juhtisin rallikaid klaviatuuriga (sest mu rool kummalegi ei sobinud) ja ainult üksikosas. WRC 6 mitmikosa tundub olevat suletud ja Sebastien Loeb Rally EVO jaoks ei viitsinud ma lihtsalt proovimiseks uut võrgukasutajat luua, olles sellest niigi üleküllastunud.

WRC 6

Sõitsin enamasti mootorikatte vaatega. Minu meelest annab see kõige parema nähtavuse ja tunnetuse kiiremini reageerimiseks. Abid lülitasin välja ja enamasti seisis raskustase keskmise peal, aga nagu varsti seletan, jätab balansseerimine ja seadete selgitamine mängudel soovida.

ESMAMULJE

Sebastien Loeb Rally EVO üks suuremaid hädasid ongi selle algus. Esimesed karjäärisõidud tuleb sooritada kõige hullema masinaga mitte kõige lihtsamatel teedel. Olen kindel, et see Peugeoti näru on sadu mängijaid eemale peletanud. Esialgu hakkabki virtuaalne rahakott vaid kitsena käituvate kärude peale ja korralikemate manu pääsemiseni peab omama visadust. Väga rumal samm, sest selline kiusamine peidab tükiks ajaks selle vähesegi võlu, mida mängust leida. Kuna Milestone’i WRC kvartetis mingeid edenemiseprobleeme ei olnud, on Loebi šokk mitte puhta lehena lähenejale oma brutaalsuses üllatav ja pettumustvalmistav.

WRC 6 esimesed minutid on samuti veidi ehmatavad, kuid kaugeltki mitte nii hullud kui WRC 5 või tänase konkurendi omad. Kui õppekatsed üle elatud, lükatakse karjääriosas mängija rooli udusesse öhe. Võõra masinaga keerulistes tingimustes sõitu ei saa soojaks vastuvõtuks kutsuda. Kuid õige varsti näeb ka päikest ja Junior WRC masin osutub väga hästi juhitavaks. Selle eest kiitus Kylotonnile, sest ma ei mäletagi rallimängu, kus esiveolised nii hõlpsalt käsitletavad olid.

TEHNILINE TASE

Sebastien Loeb Rally EVO on tehniliselt päris nõrk. Kohe alguses ei tööta osad klaviatuurinupud. Kui neid muuta, kallatakse külm ämber WASD-i kasutajate kaela – aja tagasikerimise nuppu D-st millelegi muule muuta ei saa.

Helid, sealhulgas mootorite mörinad, on lamedad. Graafika on ka oma aja kohta aegunud ja millegipärast ei toetata täielikult 1920×1200 resolutsiooni. Mäng laeb sageli ja kaua, aga ikka kummitab pidevalt viga, kus rajaäärsed piirdevõrgud on ühel hetkel nähtamatud ja järsku ilmuvad.

WRC 6

Väikesed seletamatud pildihakkimised sõitude ajal on samuti tavalised. Korra-paar pani mäng end ise kinni. Mõnikord ei lae tase lõpuni, hangudes 100% juures. Ka ei oska mäng end vahel täielikult sulgeda, jättes taustaks mingi ülesande tiksuma. Ma ei jälginud, kas see lisandub mängu ajastatistikale Steamis juurde, kuid võimalik, sest sellises olukorras ikoonile klikates kurdab Steam, et ralli juba käib.

Milestone’i mängudele tavapäraselt on raskusastmete tasakaalus puudujääke (eriti märgatav ühes Alpine A110 sõidus). Sisulisi vigu leidub ka autode juures. Näiteks on seadistusaknas ekslikult märgitud BMW 2002 Ti esiveoliseks. Masinaseadistusse põikamine on üldse enamikule mõttetu, sest sealne sõnastus jätab asjaarmastajad kukalt kratsima.

Müsteeriumiks jääb, kuidas on sõiduvahenditele reitinguid jagatud – esitatud numbrid on täielik totrus, ei peegelda juhitavust ega võimsust ja eksitavad. Igatahes jääb seda muredepalli vaadates vägisi mulje, et Sebastien Loeb Rally EVO on kiirustades kokku pandud.

WRC 6 on kenam, kaunimalt kõlav ja sujuv. Küll aga on disainerid haltuurat teinud. Mäng ei seleta oma valikuvariante ega lase sätteid soovitavas kohas muuta. Kohe esimene sõit küsib mõned küsimused mängija oskuste kohta, aga need on üldsõnalised ja mis sätteid vastuste põhjal määratakse, on müstika. Pakuksin, et midagi raskuse ja sõidustiili juures, aga pole sugugi kindel. Käsitsi stabiilsusesätte (asi, mis WRC 5 juures muutis juhitavust tohutult) sisse-välja lülitamisel tähelepandavat vahet ma ei tuvasta. Kas mängul on mingid salasätted, mida ümber mõelda ei saa (ka mitte õppeosa uuesti tegemisega), või muutused ei rakendu? Kas sellepärast ongi need peidetud põhimenüüsse, sest mis neist ikka igal hetkel kättesaadavaks teha, kui need nagunii ei tööta?

Teine kana on mul kitkuda mängu juhuslikkusega. Raskusastmed on ju täiesti mõttetud, kui vastaste ajad genereeritakse suvaliselt. Kahtlustasin, et ma ei saa nii ebastabiilne olla ning etskae – foorumites kurdetakse samuti, et ükskõik, millisel tasemel sõita, vahel on vastastel võitmatud ajad, teinekord jäädakse kaugele maha!

Balansseerimisvigade kõrval tembutab mäng ka rehvilõhkumisega. See on sarjas uudiseks, et suvalisel hetkel võib ilma rehvi traumeerimatagi see siledal teel lõhki minna. Lihtsalt segav ja kummaline uuendus.

Sevastian Loeb Rally EVO

Seletatud seda pole, kuid tundub, et MM võistlushooajad ja rallid pole eelplaneeritud, vaid neid genereeritakse huupi. Katsed, nende järjestus, toimumisaeg ja ilmaolud muutuvad vist igal meistrivõistlustel. Ideel pole viga, aga kui ühel rallil kordub sama rada kolm korda, läheb asi kahtlaseks. Tegelikult mulle ei meeldi selline iseteadlik telgitagune sahkerdamine. Ma tahan näha kõike, mida mäng pakub, mitte mõistatada, kas on veel midagi uut tulemas või narritakse ja jooksutatakse mind niisama. Kas sellise kehva juhuslikkuse generaatori ja varjatud tegevuse puhul peaksin igaks juhuks kontrollima, et ikka kõik kurvid-rajad nähtud?

Üle ega ümber ei saa ka pidevalt korduvast apsust, kus SSS kahevõitlustel selgelt kaotades teenib mängija ajatabelis ikka kiireima aja? Mitte, et mul võidu vastu midagi oleks… aga olles hammustanud tolmu, tundub võit teenimatu.

KESKKONNAD

Sebastien Loeb Rally EVO rallirajad on Monte Carlos, Rootsis, Mehhikos, Itaalias, Soomes, Austraalias, Prantsusmaal ja Walesis, lisaks USA Pikes Peaki mäkketõus ja rallikrossirajad üle maailma. Aga kogu kupatus on steriilne ja staatiline. Mõned teeäärsed puiselt liigutavad inimnukud ei suuda mängult ära võtta tundetu atmosfääri kõledat rõhku.

Igas ralliriigis on neli rada, kuid mõlemapoolselt kasutades saab neist kaheksa. Katsed on tehnilised ja sageli liigselt pikad. 10km distantsid võtavad keskmiselt 8 minutit, mis on piisav tähelepanulünkade tekkeks ja rütmi kaotamiseks, sest kurvid on sarnased, tee ääres midagi kena ja meeldejäävat pole ning kaardilugeja uinutab. Hommikuste, lõunaste ja õhtuste toimumisaegade valgusolud vaheldusega ei hiilga ja isegi öösõitudel on lambid nii võimsad, et erilist vahet päevaga pole. Erinevad ilmaolud on radadele juba sisse ehitatud ja muuta ei saa.

Ralliteed oma monotoonsusega kuigi hästi meelde ei jää, kuid lühikesed rallikrossiringrajad kuluvad pähe varsti. Aga ega needki pole oma künklikkuses kuigi toredad.

WRC 6

WRC 6 maailm on ilusam ja elusam. Rahvas rõkkab raja ääres, kaamerakopterid kerivad tolmu, valgus virvendab ja varjud värelevad. Miskipärast on lippe vähe ja Eesti oma üldse mitte. Sõidetakse 14-s riigis ümber maailma, ehk kohtades, kus 2016. hooaja etapid aset leidsid. Sealhulgas saab kummi vilistada ka Hiina asfaldil, kus päriselt jäeti etapp tormikahjustuste tõttu ära.

Sarnase teemaatika puhul on loomulik, et mängudes osa autodest ja võistluspaikadest nimeliselt kattuvad. Sarnasusi leidub aga sügavamalgi. Näiteks on nüüdseks pensionile läinud VW Polo üks hõlpsamaid WRC masinaid ja Mehhiko teed on mõlema puhul suuremat hoolikust nõudvad. Kattuvad ka mõned kuulsamad katsenimed, nagu Soomes Ouninpohja ja Walesis Great Orme, viimane on aga ainuke katse, mis mängudevaheliselt sarnane.

Päevaaja erinevused muudavad siin palju rohkem välimust kui Sebastien Loeb Rally EVO-s. Öösõitude lambivalgus on võrreldamatult kenam, samuti mängivad rolli ilmastikuolud nagu lumesadu, vihm ja eriti udu, mis kohati segab nähtavust tõsiselt.

DISTSIPLIINID

Sebastien Loeb Rally EVO tiitlis on sõna ralli, nii et arusaadavalt ei saa kaasa sõita legendaarse mehe F1 proovides ega WTCC sarjas. Küll aga on enamik maanteehaidest – üle 50 eri ajastust ja klassist – Loebi karjääriga seondumatud.

Meelevaldselt on Milestone lisanud kampaaniasse sobimatuid täpsus- ja trikitamissõite. Tekib tunne, et Loebi mäng tuli ennatlikult vara (mis ei tähenda, et see peaks ainsaks jääma), sest mängu ilmumise järel on prantslane osalenud mitu hooaega WRX (rallikrossi) sarjas ning Dakari (ja muudel) pikamaarallidel. Need alad rikastaks mängu oluliselt ja poleks enam vaja Pikes Peaki mäkketõusu ja ralliradasid üle kasutada. Rallikross on küll olemas, aga sel on vähe ühist WRX sarjaga. Äärmiselt põnev formaat on siin suudetud muuta hämmastavalt igavaks ja puudub isegi spotter.

Sebastien Loeb Rally EVO

Üks Milestoni lisa aga töötab. Versus sõidud ralliradadel on täitsa head, lisades vastase tolmupilvest läbitrügimisega lisapõnevust. Võrreldes muuga on neid siiski vähe.

WRC 6 on litsentsile truu ja toob ekraanile 2016. hooaja ralliriigid ja tiimid. Vabasõitudel saab valida kelle iganes istmel kus iganes kolbe kepsutada. Kampaanias saab järjestikku eri tiimidega sõita hooaegu, edenedes alates Junior WRC-st võimsamate klassideni.

MÄNGITAVUS

Sebastien Loeb Rally EVO kohta saaks tihti väita, et see pole mitte kihutamis-, vaid üleelamismäng. Rajad on nii tehnilised ja autod raskelt käsitletavad, et finišijooneni jõudmine paneb närvid proovile. Masinad on nii ala- kui ka ülejuhitavad, väike gaas vale nurga all oleva rooliga viib piruetini ja ABS-ita pidurdamine mitte-otse-oleva tüüriga kaotab kontrolli niigi lühikestel pidurdusmaadel. Ning oh neid kõiki künkaid ja konarusi, mis katsuvad masina stabiilsust uppi ajada!

Liiga võimsate tagaveoliste taltsutamine libedatel pinnastel on jube. Aga mitte ainult näiteks Lancia Stratos Monte Carlo jääl ning Renault 5 Turbo Walesi mudas pole piinarikkad, ka B-grupi ohjamatud ja pidurdamatud mürsud nõmetsevad nii Rootsi talves kui Mehhiko kruusas. Kui mängus poleks teretulnult aja tagasikerimise võimalust, oleksin frustratsiooni tõttu ammu loobunud.

Neljarattalisi on aga mitmest generatsioonist (kiiduväärselt on kõigil autentne sisemusega juhiistme vaade) ja nii mõnedki neist toovad frustratsiooni ja pinge piiril pendeldava mängu mõnusa põnevuse poolele. Enam-vähem sõna kuulava ratsuga Soome ohtlikel järjesthüpetel pinevusega hinge kinni hoidmine või mõne osava triki sooritusel rahuldustundest õhkamised toovad natukenegi leevendust muidu kurnavasse kogemusse.

WRC 6 on konkurendiga võrreldes märkimisväärselt lõbusam. Rallikad on kergemini taltsutatavad, libisemised ennustatavad, rajad voolavamad ja tihti jääb kurvi olemust valesti hinnates silmapilk veel millegi päästmiseks. Samas ei ole siin mingit aja tagasikerimist. Olles kaljult alla põrutanud, teeninud lõikamise eest ajatrahvi või lõhkunud auto, on ainus variant katset uuesti alustada (raisanuna hulga minuteid). Et see ei tuleks kellelegi sellise üllatusena nagu mulle (rallivõidu hinnaga) – restartida ei saa lõputult!

Käputäis katseid on kestuselt võrreldavad Sebastien Loeb Rally EVO 8-minutiliste sõitudega, kuid kuna sujuvamatel teedel on keskmine kiirus suurem, on need ka mitme versta võrra pikemad. Närvesöövalt on mitmetel katsetel just lõppu peidetud trikikohad, kus auku libastuda.

Uuendused sarjas on veel käsipiduri hoidmise vajadus lähtes valestardi hoidumisest ning vaheaegade mittekuvamine. Oleks abiks näha võrdlust konkurentide vaheaegadega, et osata oma riskipiiri nihutada, kuid et seda infot ei saa ekipaažid enam ka päris maailmas, on muutus mõistetav.

Oluline nüanss on rehvide kulumine ja nende pidamisvõime märgatav nõrgenemine. See lisab topelt-ettevaatuse dimensiooni, eriti siis, kui sussidega on vaja vastu pidada kuni 30 km jagu teid… kuigi vahetust sooviks juba 5 km läbimise järel. Ka paneb see oma pidurdusmaa ja -stiili üle mõtlema, sest viimasel hetkel luha laskmine asub kohe kummikihti ampsama.

NAVI

Sebastien Loeb Rally EVO kaardilugeja on masendunud ja emotsioonideta sell, kes ei tekita tunnet, et ta võiks kõrval istuda ja samu ohte kogeda. Selle asemel, et rõhutada eesootavaid ohtlikke kurve, tõuse ja langusi, voolab info tähelepanu hajutavalt ja uinutavalt – ühesõnaga monotoonselt. Ma pole kunagi varem nii väga soovinud, et mängus oleks legendiparendamise võimalus. Nii kurvi kiirused kui ajastused vajaks täpsustamist. Tihti loetakse liialt pikalt ette, teinekord aga öeldakse liiga hilja ja kohutavate piduritega B-klassi rallikas pole enam midagi päästa.

Tavaliste legendinoolekeste asemele on aga ekraanile võimalik ette manada fantastiline abi, mis muudab sõitmise kordades kergemaks. Halenaljakalt avastasin mina selle ainult seitse sõitu enne mängu lõppu, sest seadetes on selle tiitel, 3D pacenotes, eksitav. See toob läbipaistvad legendinooled tee kohale hõljuma, mis välistab kuuldu või tavamärkide järjekaotamise mure. On täpselt näha, kus mis ootab ja ettevalmistumine ei ole enam arvamismäng. Samas tekitab selline teelegend nn. tunnelivisiooni – noolekesed võtavad kogu tähelepanu, enam ei pane tähele ei teeäärsust ega kuule ka apaatset navigaatorit.

WRC 6 kaardilugeja ilmekus on Sebastien Loeb Rally EVO omast asisem. Siin on meeskonnakaaslane edu pärast ikkagi mures ja rõhutab eesootavaid ohukohti.

Küll aga pole ma rahul uute ekraanil jooksvate märkidega. Kitsenevad kurvid on nüüd tähistatud pisikeselt ja punaselt algkurvi märgi nurgas. Idee on muidugi üllas – vähendada ekraanil puna-kolla-rohelist virr-varri. Aga teavitust kõige ohtlikumatest punktidest niimoodi vähendada on sama, mis 90 km/h ala lõppemist näidata tennisepallisuuruse 30 kiiruspiirangumärgiga. Tundub kahtlaselt lõksu meelitamisena.

KÕRVALE

Sebastien Loeb Rally EVO muusikat jagub vaid menüüdesse, kuid need üksikud nigelad palad hakkavad varsti tüütama. Mootorihääled pole ka kuigi haaravad ja tunduvad olevat taaskäideldud. Ainsa „lauljana“ on meeldejääv kiunuva röökimisega Audi S1, aga mitte helges mõttes. Erinevaid kolkse ja mütse on vähe, need kõlavad iseloomutult ning vahel tundub, et mõne objekti riivamine heli kaasa ei too.

WRC 6 muusikamula on samuti ainult menüüs, kuid selle olemasolu pole üldse oluline. Tähtsad on sõiduhääled ja kaardilugeja koostöö ning need on tänasest konkurendist hulga etemad. Masinavura, kolksud, mütsud ja muu kaasnev on kõrvale Sebastien Loeb Rally EVO-st märgatavalt mõnusamad. Ka on siin tore kaaslane põhja all koliseva teekatte prõgin, mis Sebastien Loeb Rally EVO-s kostab kahjuks ainult salongivaates.

LÕPPMULJE

Sebastien Loeb Rally EVO puhul on tore näha, et WRC litsentsil liugu laskmise ja sellest ilma jäämise järel otsustati kogunenud materjal ja kogemused siiski taas kasutusse lasta. Teisalt ei saa öelda, et kaheaastase vahega õigesse suunda areneti. EVO pole üldse evolutsioon, kuid sellest hoolimata on üks neist mitteheadest mängudest, millega tekib parimate aspektide kokkulangemisel ometi mõistmine ja kokkukasvamine. Kruiisides mõne sõnakuuleliku raudruunaga, nagu BMW 2002 Ti, Fiat 131, Toyota GT86, VW Polo, Subarud või muu, tekib teekatte ja sõidukiga kolmepoolne arusaamine. Kõrvalseisjale on seda suhet raske seletada, eriti kui ollakse esmamuljega kõrvetada saanud, kuid nauditavaid hetki tõesti on.

Rõõmuhetki on aga kiusu ja nüri korduvuse kõrval vähemuses. Karjäärides on (koos lisapakkidega) 365 võistlust! Suurem osa neist on küll ühesõidulised, kuid on ka kuni 16 stardiga võidusõite. See on selgelt mäng, kus kvantiteet on kvaliteedist tähtsam olnud ja tulemuseks on liiga pikk üksikosa, mis jätab negatiivse mälestuse ainuüksi oma tüütavusega. Kaasasolevad videod, kus Loeb ise jutustab oma karjäärist, on küll tore lisa, kuid ei päästa midagi.

WRC 6 võib mulle meelde jääda kui Loebi-ralli tuulde jätja, kuid siiski on selles rohkelt ärritavat kama. Kui tollest üle olla, on mängus sõidulusti küll ja küll. Sebastien Loeb Rally EVO 132 tunni kõrval kulutasin WRC 6 peale neli korda vähem aega, kuid nii tüütaski see mind neli korda vähem. Aga ma ei saa öelda, et vaatamata parendatud graafikale, füüsikale, ümbertehtud legendisüsteemile ja muudele uuendustele oleks see mulle rohkem lusti pakkunud kui WRC 5.

JÄRELKAJA

Sebastien Loeb Rally EVO järel keskendus Milestone motikakihutamistele, kuid 2018. aasta tõi neilt ka päris korraliku, kuid täiesti arkaadiliku Graveli. Tahaks loota, et kaherattaliste kõrval leiab Milestone siiski aega veel rallikatele pühenduda, sest kompetentsi neil on.

WRC 6

WRC 6 looja Kylotonn on jätkanud rallimaastikul liuglemist. Nende näpud on programmeerinud veel WRC 7, FlatOut 4: Total Insanity ja V-Rally 4. Mõni päev enne jaanuari lõppu kuulutati välja ka WRC 8. Lisaks käib kõlakas, et kuna Prantsuse kirjastaja ja Test Drive brändi omaja Bigben ostis Kylotonni stuudio oktoobris 2018 oma hõlma alla, näeme neilt varsti ka Test Drive Unlimitedi uut osa.

Kiirust hoiab PUNKTID.EE