Müstilist World UFO Day’d! Paar aastat tagasi vaatasime selle 2. juuli tähtpäeva puhul kolme tulnukateemalist hiireklikiseiklust 90ndatest ja… seekord teeme seda uuesti!
Proovisime 90ndate keskpaiga seiklusi, mis omal ajal ei saanud piisavalt kommertslikku tähelepanu, kuid on hiljem teeninud positiivse järelkaja. Kõik tänased on vaimukad multikalikud komöödiad, kus on palju jutustamist-kuulamist ja ajuragistamist.
Paar mängu on muutunud ka abandonware’iks ehk hüljatud tarkvaraks, kuid on nüüd tasuta saadaval Collection Chamberis – kohas, kus vanu mäletamisväärseid mänge lihtsalt ja tasuta töölepandavaks sätitakse.
Chewy: Esc from F5
Roosa tulnukas Chewy satub pahade roheliste tulnukate kätte vangi. Mitte ainult ei pea ta päästma ennast, vaid leidma ka oma lendava taldrikuga ussiauku imetud sõbra. Chewy otsingud toovad ta Maale. Ta leiab paar sõpra, reisib ringi ja päästabki päeva.
Mõned mängijad on Chewy: Esc from F5 pannud samale reale LucasArtsi tippseikluste Day of the Tentacle’i ja Maniac Mansioniga, aga ometi ei lennanud Chewy klassikute orbiitidele ligilähedalegi, sest arvamused ei ole universaalsed.
Muusikat on armastatud ja vastupidi. Pilt on kunstiliselt vaimukas, aga 1997. aasta taasväljalaske ajaks juba ehk liiga karvane ja piksliline. Samuti on arvamused lahknenud mõistatuste, huumoritäpsuse, tõlke ja kõnetöö osas.
Mind häirib enim jällegi kehv kasutajaliides. Mitte ainult ei pea Chewyle antavaid käsklusi (liigu, vaata, kasuta, räägi) eraldi valima, aga inventari kogutud asja kasutamiseks keskkonnas on vaja teha lausa viis hiireklikki. Seda on neli klikki liiga palju, et mugav olla.
Sellegi poolest õhkab Chewy iseloomu. Kui seda nii tülikas juhtida ei oleks, teeksin rõõmuga läbi. Igatahes on vahva, et see vanake Collection Chamberis üleval on.
TÄHTSUS MÄNGUMAASTIKUL:
Chewy: Esc from F5 DOS version ilmus 1995. aastal Saksamaa kirjastaja Blue Byte Software’ilt. Mängumaja käekäik läks üha paremini, sest The Settlers ja Battle Isle strateegiasarjade esimesed osad olid neile mõnevõrra tulu toonud.
Seetõttu tuli Chewy juba 1997. aastal uuesti veidi uuendatud Windowsi versioonina, kus ka inglisekeelne kõne uus.
Chewy: Esc from F5 ei tõusnud küll megahitiks, kuid loojastuudio New Generation Software sai jalad alla. Oluline on, et Chewy pani kahe sakslase, Carsten Wieland ja Carsten Korte jaoks palli veerema. Nood hakkasid 90ndate lõpus ja 2000ndate alguses Interactive Strip ja Redfire Software stuudionimede all tegema erootikamänge.
Täna on Steam erootikat ja pornot täis, kuid sajandivahetuse paiku olid sellised mängud tõeliselt haruldased ja Carstenid pioneerid. Nüüdseks mehed enam mänge ei loo, kuid Carsten Wieland on näiteks aktiivne kunstnik.
Orion Burger
Tulnukate kiirtoidukett vajab oma popile burksile uut liha allikat. Ette jääb jälle planeet Maa. Jälle, sest selgub, miks dinosaurused 50 miljonit aastat tagasi välja surid. Nüüd on Maa korjandusel väike konks.
Mingid bürokraadid nõuavad totra reegli täitmist, et kasutuselevõetav valk ei tohi tulla intelligentsetelt eluvormidelt. Nii krabavad ahned võõrvormid Maa väikelinnast noormees Wilburi, kes peab tulnukate iseäralikud nutikuse testid läbima.
Orion Burgeril on olnud luksus kasutada oma aja multikate tipphäälnäitlejaid ja see kõlab välja – lausa niivõrd, et muusikat pea polegi. Sellest ei tunne ka puudust, sest keskkonna taustahelid täidavad atmosfääri.
Ka on mäng siinsetest kõige kenam ja lihtsama kasutajaliidesega, aga ikkagi võinuks tegevusnuppe kolme (vaata, kasuta, räägi) asemel olla vähem. See on aga tänapäeva mugavusest tulenev virin.
Omal ajal sai muidu kiidetud mäng kriitikanoote enda omalaadsele disainivalikule. Peale teatud aega teleporteerub Wilbur tagasi kosmoselaeva ja siis omakorda Maale hetke, kus peab ülesandeid lahendama asuma. See tähendab, et mingi osa tehtust-kogutust läheb kaotsi ja stseene tuleb tüütult korrata.
Orion Burger on tänastest seiklustest minu silmis kõige sümpaatsem ja mul on natuke isegi kahju, et mul pole kannatlikkust (mida vanad mängud tahavad palju) selle läbimiseks.
TÄHTSUS MÄNGUMAASTIKUL:
Orion Burgeri tegi Põhja-Ameerika tarkvarafirma Sanctuary Woods, mil polnud sugugi õnne LucasArtsi ja Sierra poolt valitsevale seiklusmängude turule tungimisel.
Ega ka Eidos Interactive’i kirjastajaks valimine hästi ei õnnestunud. Eidos oli selleks ajaks täielikult mängumaailma vallutava 3D usku ja ei pööranud 2D mängu promole mingit tähelepanu. Kogu aur läks 1996.aasta lõpus ilmuva esimese Tomb Raideri peale.
Suure hilinemisega levis seiklusmängurite seas nende 1995. aasta The Riddle of Master Lu ja 1996. aasta Orion Burgeri kohta häid sõnu, kuid liiga vähe liiga hilja. Sanctuary Woods muutis oma strateegiat.
Töötajaskonna drastilise vähendamise järel üritati teha veebiportaale lastele, kuid asi ei saanud vedama ja 1999. aastal läks firma pankrotti. Digitaalselt pole Orion Burgerit kunagi müügil olnud, kuid õnneks on mäng tänapäevastele masinatele Collection Chamberis sobivaks seatud ja saadaval tasuta.
The Space Bar
Kuskil kaugel planeedil saadetakse inimvõmm baari, et kinni nabida röövelmõrtsukas ja päästa oma paarimees, enne kui pätt sellelt taevakivilt jalga laseb. Aega on tal limiteeritult. Reaalselt limiteeritult. Kui aeg läbi saab, alustad mängu uuesti teadmistega, mis luhta läinud katselt kogutud.
Olgu The Space Bar kui tunnustatud tahes, minu huvi mängu vastu piirdub vaid proovimisega, sest ei meeldi mulle ajapiiranguga tohutult keerulised seiklusmängud. Aga see on minu traagika.
Loomingulisest aspektist oli The Space Baril varrukas üks äss ja jokker, millega loodeti püüda seikluse- ja ulmehuvilisi. Ässaks oli mängu põhiautor, 80ndatel kuulus mängudisainer Steve Meretzky.
Jokkeriks oli kunstnik Ron Cobb, kes oli joonistanud oma nägemust kontseptsioonikunstina paljudele suurfilmidele, sealjuures oli tema käsi suuresti mängus ka „Star Wars: A New Hope’i“ Mos Eisley baari loomisel.
Mängu keskkond ja tulnukatest-robotitest koosnev tegelaskond ongi Mos Eisley baarile sarnane. Kolada saab siin läbi silmade vaates, kuid tolle aja riistvaralise 3D-võimekuse piiride tõttu ühest eelrenderdatud vaatepunktist teise hüpates.
Kirju seltskonnaga suheldes saab nende minevikku sukelduda ja käidud kohti väisata, mälestustes sorida ja detektiivitada. Kasutajaliides on omapärane ja harjumist vajav, aga küllap saab hakkama, sest mäng on oma aja kohta tohutult mahukas.
TÄHTSUS MÄNGUMAASTIKUL:
Keerulise kirjastamise ja marketingilooga The Space Bar müüs 1997. aastal ilmudes väga kehvalt ja USA arendusstuudio Boffo Games pidi uksed kinni panema. Aga tasapisi hakkas hea sõna levima ja sellest sai väikest viisi kultusmäng.
Vanu mänge tööle putitavad ja müüvad ZOOM Platformi sellid leidsid mõned aastad tagasi, et tore oleks ka The Space Bariga comeback teha. Esialgse autoriga võeti ühendust, arutati ja tulemus: 2022 ilmus 25. aastapäeva puhul The Space Bar: Super Digital Deluxe Edition.
Uuendatud versioonis kasutati ära kohati parem graafika, heli ja muud lisad, kuid mäng näeb ikkagi välja väga vana. Erinevalt Duke Nukem: Manhattan Projectist on ZOOM Platform The Space Bari levitajana ka Steami pannud.
Värske ⚡
-
Teine Tase 534 × Miks aasta parim mäng meile ei meeldi?
Pea kõik räägivad sellest, kuidas prantslaste loodud rollikas Clair Obscur: Expedition 33 on käesoleva aasta …
-
Pärnus toimub viiepäevane mänguarenduslaager Jam UP!
Pärnust alguse saanud Game UP! akadeemia korraldab juulis viiepäevase mänguarenduslaagri, mis on suunatud nii algajatele …
-
Teine Tase 533 × Tõestame, et mängur on targem kui tehisaru
Kes on targem – kas karastunud mängurid või ChatGPT? Selles episoodis teeme asja lõplikult selgeks! …