ARVUSTUS: Yakuza Kiwami

Yakuza Kiwami on väga omapärane mäng. Tänapäeval on mängude uusversioonid enamasti kahes kategoorias: parema graafikaga väljalase uuele konsoolile või täiesti uus mäng, inspireeritud originaalteosest.

Kiwami on aga uusversioon, mis on sisu poolest identne originaaliga, samal ajal olles pea identne Yakuza 0 mängitavuse ja graafika poolest. Mäng ei ürita olla kõigest ümberjutustus esimese Yakuza loost, vaid ka Yakuza 0 järjelugu.

Kiwami räägib taaskord Kazuma Kiryu elust. Tegevus leiab aset 7 aastat peale Yakuza 0 lõppu ning meie peategelane naudib elu, oodates oma tõusu liidripositsioonile yakuza perekonnas. Kõik aga pööratakse pea peale, kui Kiryu parim sõber laseb maha tähtsa yakuza bossi. Kiryu, hoolides ennekõike oma sõpradest, otsustab süü enda peale võtta ning sattub selle tulemusena kümneks aastaks vangi. Sealt vabanedes naaseb ta Kamurochosse, kus kõik on muutunud – linn ei ole enam nii tuttav kui vanasti, vanu sõpru ei ole kuskil leida ning Kiryu enda relvavennad üritavad teda tappa. Tokyo allilmas valitseb suur kaos, kuna suurimal kriminaalsel organisatsioonil on kaduma läinud 10 miljardit jeeni. Kõige selle keskel on üks yakuza poolt jahitud väike tüdruk. Mängija peab koos Kiryuga kaitsma tüdrukut, avastama mis Kamurochos 10 aasta jooksul sündis ning leidma varastatud raha.

Mängu lugu oli juba enne kaasahaarav ja põnev ning Kiwami teeb selle veelgi paremaks. Tegelastele on antud tunduvalt enam tausta, tänu millele on paljud emotsionaalsed stseenid varasemast jõulisemad. Ka jäid originaalversioonis mõned aspektid narratiivist lahti seletamata, mida Kiwami õnneks ei ignoreeri. Paar stseeni, mis on PS2-st üle kantud, tunduvad veidi ülearused, kuid õnneks neid väga palju ei ole.

Kiwami üritab luua ka rohkem seoseid Yakuza 0-ga. Need seosed teevad fännid kindlasti õnnelikuks, aga uutes mängijates võivad need segadust tekitada. Näiteks mängib paljude seeria pikaajaliste austajate lemmiktegelane Goro Majima uues versioonis (originaaliga võrreldes) tunduvalt suuremat rolli . Tema tähtsus ja käitumine võivad aga uute mängijate jaoks tunduda segane ning isegi absurdne. Samuti mängib keskset rolli üks teine Yakuza 0 tegelane ning kui seda pole mängitud, võib suur osa narratiivi kaasahaaravusest kaduma minna. Lugu on eelmistest mängudest ka tunduvalt lühem, mis on veider, kuna tegu on ikkagi kõige esimese mängu uusversiooniga.

Vaatamata lühemale loole võib Yakuza Kiwami kestus ulatuda 50 tunnini. Nagu teistes seeria mängudes, on ka sel korral Kamurochos palju teha. Kuigi suur osa tegevustest on võetud otse Yakuza 0-st, on mitmeid neist paremaks tehtud ning lisatud ka üksikuid uusi tegevusi. Lisaks karaokele ja hasartmängudele saab Kiryu kasutada Jaapani populaarseid Purikura fotomasinaid ning nendes teha absurdselt naljakaid pilte. Samuti on mängus 78 kõrvalmissiooni, millest suur osa olid olemas ka originaalversioonis. Kiwami aga ei ole need lihtsalt PS2-st üle kandnud, vaid muudab need sisukamaks ja humoorikamaks.

Nagu teistes Yakuza mängudes, on pealmine osa mängitavusest ikka linnas ringi liikumine ning kaklemine, millest viimane on Kiwamis saanud kõige rohkem tähelepanu. Võitlussüsteem on kohe tuttav neile, kel Yakuza 0 proovitud: mängijal on kasutada mitu võitlusstiili, mida omavahel vahetada, olgu selleks kiire Rush stiil või jõuline Beast stiil. Seekord on Kiryul algselt 4 stiili, mille vahetamine on tehtud palju kiiremaks ja lihtsamaks. Tänu sellele on Kiwamil parim ja kompleksseim võitlussüsteem terves seerias, lubades mängijal teha endale sobivaid rünnakuid mitme stiili vahel ilma pausita. Seeria tuntud Heat Move’id naasevad samuti, kuid kahjuks pole neid palju juurde lisatud. Sellele vaatamata on nad brutaalsemad kui kunagi varem ning paar uut on lausa seeria parimate hulgas.

Kiryu saab võideldes kogemuspunkte, millega saab osta kolmele stiilile uusi võimeid. Neljas stiil, Dragon of Dojima, on aga teistsugune. Kuna tegemist on kõige võimsama võitlusstiiliga, pakkudes Kiryule palju kiirust kui ka jõudu, on selle jaoks võimete saamine seotud uue Majima Everywhere süsteemiga. Kui Kiryu vabanes vangist, ründas teda kohe vana tuttav Majima, kes leidis, et 10 aastat vangis istumist on Kiryu võitlusoskusi nüristanud ning otsustab teda sellega aidata vägagi omapärasel moel.

Nagu nimi reedab, on Majima suhteliselt igal pool ning kohe valmis mängijaga võitlusesse astuma. Mööda linna kõndides astub kõrvale politseinik? Üllatus! See korravalvur on tegelikult Majima, kes tahab kohe võitlema hakata. Tuleb tahtmine minna baari jooma? Siis peab valmistuma ka selleks, et teenindaja on verejanuline Majima. Võitlused temaga leiavad aset tihti, kuid õnneks on nad alati põnevad. Suur osa mängu huumorist tuleneb absurdsetest olukordadest, mida ta loob, et mängijaga rusikad ristata. Nende kakluste võitmine lubab aga oma Dragon of Dojima stiili edasi arendada, kuni see lõpuks muutub pea kõikvõimsaks.

Tugevatele võitlusstiilidele vaatamata on Kiwami suhteliselt raske mäng. Kamurochosse naasedes on Kiryul väga vähe elusid kui ka liigutusi, mistõttu on mängu esimesed peatükid suureks väljakutseks isegi seeria fännidele. Raskust lisab ka mängu lähenemine bossivõitlustele. Enamasti antakse bossidele üüratult palju elusid ning hullematel juhtudel on nad lausa mängija löökide vastu immuunsed. Mängu lõpu poole pole see enam probleemiks, kuid paar vahepealset bossi võivad selle tõttu olla üsnagi frustreerivad.

Kiwamis on ka uus Kiwami Move süsteem – kui boss on hulga elusid kaotanud, jääb ta seisma ning ta elud hakkavad taastuma kuni mängija teda teatud Heat Move’iga lööb. See muutub mängu lõpu poole veidi üksluiseks, kuna Kiwami Move’e on kõigest 4 ning neid peab bossivõitlustes lakkamatult kasutama. See, et bossid saavad oma elusid taastada, ei lisa eriti palju mängu raskusele, vaid venitab osad niigi pikad võitlused veelgi pikemateks.

Mängu graafika on väga hea, kuid Yakuza 0 mängijad leiavad siit palju tuttavat. Kuigi mängu visuaalne pool on üldiselt kiiduväärt, on ka paljud eelmiste mängude animatsioonid leidnud Kiwamis taaskasutust. Aeg-ajalt need sobivad, kuid vahel tundub, nagu oleks mängu arendajad valinud animatsioonide puhul lihtsama väljapääsu. Mängu auditoorne pool on aga tunduvalt parem, lubades seeria fännidel lõpuks kogeda esimese Yakuza mängu lugu Jaapani keeles ingliskeelsete subtiitritega. Mäng on täis ka head muusikat, millest paljud lood on remixid esimese mängu muusikast.

Yakuza Kiwami on unikaalne mäng ning sellest tasub õppust võtta. On võimalik teha hea uusversioon, mis täidab oma ülesande nii asju säilitades kui ka parendades. Tänu sellele on mäng hea, kuid natuke kompaktsem järjelugu Yakuza 0 fännidele, andes neile võimaluse kogeda lugu, mis pani tervele seeriale aluse. Need, kes on kogenud PS2 Yakuzat, leiavad siit vägeva uusversiooni, mis teeb loo paremaks kui kunagi varem. Kiwamit on aga raske soovitada uutele tulijatele. Nii mängu seosed Yakuza 0-ga kui ka tema tunduvalt kõrgem raskusaste näitavad, et tegemist on teosega, mis on suunatud neile, kes juba seeriaga tuttavad. Mängides võib aeg-ajalt tunduda, et on liigselt toetutud eelmistele mängudele.

Sellele vaatamata on võimalus esimest Yakuzat Jaapani keeles kogeda ning uus võimsam mootor on piisavalt suured plussid, et Yakuza Kiwamit fännidele soojalt soovitada.